Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LOB
Nu har jag kommit fram till at vindbruset beror på att dörren sitter två mm för lång ned. Hur kan jag justera dörrens placering? Âr det bara att lossa bultarna i gångjärnet och lyfta (domkraft under kanskje)? Âr hålen i gångjärnen ouvala så att man skal kunna justera dörren?
Användarvisningsbild
av sidhabo
För 740 upp till -92 .... vad har du för bil ?
Ovala hål. Vissa nyare modeller har ett styrstift för att justera upp/ner.
av LOB
sidhabo skrev:För 740 upp till -92 .... vad har du för bil ?
Ovala hål. Vissa nyare modeller har ett styrstift för att justera upp/ner.
Glömde det... 960 -96a
Användarvisningsbild
av emwtur
Är du säker på att det är höjden som är problemet.
ofta är problemet att fönsterramen inte lutar inåt tillräckligt mycket - då får man en spalt mellan ramen och listen - då kan det brusa rejält !

/emwtur
av LOB
emwtur skrev:Är du säker på att det är höjden som är problemet.
ofta är problemet att fönsterramen inte lutar inåt tillräckligt mycket - då får man en spalt mellan ramen och listen - då kan det brusa rejält !

/emwtur
Jag kan se att en dörren på passagerarsidan ligger i linje med bakdörren men förardörren (som jag bytt) ligger 1.5 mm under bakdörren. Att rikta dörren låter jobbigt... Hoppas inte det är det som är felet. Styrstift? Jag kan se två bulthål och ngt som troligen är styrstift men jag kan inte se att de skall kunna gå att justera de upp/ ner?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Om det är ett styrstift bör det väl vara som en bult eller insex skruv, så man kan vrida den runt för att justera . Har ingen på min 740 -88 ....
av LOB
sidhabo skrev:Om det är ett styrstift bör det väl vara som en bult eller insex skruv, så man kan vrida den runt för att justera . Har ingen på min 740 -88 ....
Det er en han-thorax på det som kan vara styrstift. Skall prøva det. Tack!
av LOB
emwtur skrev:Är du säker på att det är höjden som är problemet.

/emwtur
Jo det kan vara problemet. Hur riktar jag fönsterarmen?
Användarvisningsbild
av emwtur
muskler !
kolla först att det inte har rostat där ramen sitter i dörren !
veva ner fönstret och upp med knät mot insidan av dörren, ta tag i ramen och dra lite
- du skall inte häva dig neråt utan dra innåt.
du kommer inte känna att den rör sig. utan dra lite , stäng och kolla glappet.
vid behov upprepa.
Naturligtvis är detta något som man lämpligtvis kan gå till en plockasjälv-skrot och öva på om man känner sig osäker- men jag har aldrig lyckats knäcka någon dörr ....
Samtidigt kan inte jag ta något ansvar för varken dina muskler eller din dörr :-)
/emwtur
Elpriset

900 kWh landade på 2800 kr inkl fasta avgif[…]

Ladd problem Volvo 760

Vad får du för spänning om du m&au[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]