Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

I hastigheter över cirka 70 km/h känns i samband med kurvtagning ett glapp i ratten/styrningen, klockan elva om man svänger vänster och klockan ett om man svänger höger. Vid kurvtagning i lägre hastigheter yttrar sig inte glappet i ratten/styrningen. Gör man rattutslag fram och tillbaka vid stillastående hörs ett knäppande/knakande ljud. Lyfter man upp och stöder framvagnen och känner efter glapp i hjulen/styrningen så finner man inget. Glappet har under de två och ett halvt år som Bettan har varit i min ägo funnits där hela tiden och det ska även tilläggas att hon under samma tid har godkänts av Svensk Bilprovning tre gånger utan så mycket som en anmärkning om glapp i styrningen/ratten. Vad orsakar glappet?
Troligen glapp kuggstången... Bilprovningen slår ej ner på detta då jag vet flera som har detta fel och har haft en längre tid :wink:

En annan sak som kan ge ett knäppande/knarrande ljud är lagringen i fjäderbenstornet det brukar dock bilprovningen ge nedslag på och då borde du även inte känna ett glapp så en sliten kuggstång är nog mer troligt :-)-)
emwtur skrev:läs och jämför !

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 81#p272102

/emwtur
Vilken av de bytta reservdelarna gjorde att glappet försvann? När man läser om glapp i styrningen listas spindelleder, kuggstång och rattstångens universalknutar som de vanligaste orsakerna. En glapp spindelled borde dock Svensk Bilprovning ha slagit ner på efter tre besiktningar.

Har förutom glappet i ratten/styrningen samma fel som du hade förut. Ibland då vänster framhjul går över några håligheter i vägen hörs ett klonkande ljud. Skall prova din fars tips om att spraya WD på stötdämparens kolv. Ursäkta frågan från en glad amatör men är det svårt att komma åt att spraya WD på stötdämparens kolv?

Hjälper inte det lutar det åt att byta krängningshämmaren. Observerade i samband med att jag la om till sommardäck idag att det fanns ett litet glapp på några millimeter mellan bussningarna när krängningshämmaren var obelastad.
Vovlo_Henrik skrev:Troligen glapp kuggstången... Bilprovningen slår ej ner på detta då jag vet flera som har detta fel och har haft en längre tid :wink:

En annan sak som kan ge ett knäppande/knarrande ljud är lagringen i fjäderbenstornet det brukar dock bilprovningen ge nedslag på och då borde du även inte känna ett glapp så en sliten kuggstång är nog mer troligt :-)-)
Bortsett från spindellederna verkar de troligaste orsakerna vara att kuggstången är sliten alternativt rattstångens universalknutar. Vilken av de tre orsakerna är vanligast?

Ska ta hjälp av någon och lyssna mig fram till var det knäppande/knakande ljudet kommer ifrån samtidigt som denne gör rattutslag fram och tillbaka.
jag kunde känna ett litet glapp om;
bilen stod på marken, och jag ryckte i hjulet 12-6, på klockan - om du förstår vad jag menar - det som var lurigt, var att så fort jag lyfte bilen så försvann glappet !!!
nåväl - jag hade inget glapp i styrningen som du beskriver men det kändes som om hjulet "fladdrade" om jag körde på en ojämnhet i vänsterkurva -
höger stötdämpare var som en uttjänt cykelpump.

Jag har läst om din beskrivning ;
du pratade om glapp "kl 11" - känner du det om bilen står stilla ?
i så fall - känner du det om du vrider ett halvt eller ett helt varv till på ratten - i så fall kolla knutarna på rattstången.
annars får du väl hissa upp framvagnen och försöka känna efter glapp i kuggstången -
man kan ju släppa damaskerna i innerändan och dra ut dom på styrstagen- så kommer man åt att rycka direkt i kuggstången ( du behöver nya buntband för att sätta tillbaka damasken )
/emwtur
förmodar styrningen är samma som på 940? på dessa hade volvo problem med glapp i rattstången, inte i en knut, utan på mitten där den är ledad längsled om jag inte minns helt fel. men det märks mest när man kör rakt fram, man får sitta o "passa" lite, för mycket glapp i kuggstången har jag åkt på några ggr på sbp!
Gör man rattuslag vid stillastående känns inte glappet. Däremot hörs ett knäppande/knakande ljud då ratten passerar sitt ursprungsläge vid klockan tolv. Vrider man ratten ett helt varv åt vänster eller höger hörs inte det knäppande/knakande ljudet när ratten passerar klockan tolv. Något knäppande/knakande ljud hörs inte heller när ratten passer klockan sex, det vill säga varje halvt varv. Det låter som att det knäppande/knakande ljudet kommer från kuggstången

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]