Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hemulen skrev:Rosa+svart borde vara till pumpen, vitgrå brun till bränslenivågivaren. Du behöver inte byta hela armaturen om pumpen skulle vara ur funktion,räcker du byter pumpen isåfall.Biltema har kanske. Mellan vitgrå och brun fick du 42,1 Ohm,stämmer det att du har lite över reserven i tanken? Om det stämmer har du troligtvis 280 Ohm där vid full tank,bra att veta. :)
Lite över reserven det stämmer ;)

Om Rosa och svart går till pumpen borde man kunna sätta 12V där och då borde man höra om pumpen går va? Om inte så är det bara att byta.
Japp. Koppla på krokodilklämmor,anslut gärna till en strömkälla utanför bagaget.Annars om jag lyssnar i påfyllnadshålet i min 740 kan jag höra pumpen gå,motorn ska vara igång. Ännu ett sätt att kolla tankpumpen är att koppla in multimetern inställd på högsta Ampereområdet i serie med den rosa sladden, motorn igång,funkar pumpen ser man på multimetern att den drar ström. :)
Bästa sättet att kolla pumpen i tanken är att stoppa ner en slang av nåt slag ... 50 cm, i tankröret. Och lyssna i änden när motorn är igång. Då SKA man höra pumpen. Hade lite svårt att höra min när jag enbart lyssnade i tankröret , utan slang.
av hansi
jag körde i 4 år med avrostade kablar till tankpumpen utan problem innan jag bytte men huvudpumpen får jobba lite extra när nivån sjunker och då låter det lite mer i den , kan vara lurigt att lyssna om pumpen går för jag tror inte den går hela tiden utan kopplas in vid behov, när jag koppla ihop kablarna som rostat av så blev det högre tryck i röret och det började läcka en tunn stråle på röret men det slutade plötsligt så jag antog att pumpen stannade

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]