Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hör ett konstant dovt puffande/dunkande ljud när motorn går på tomgång. Varvar man upp motorn och håller den på ett konstant högre varvtal hörs inte ljudet eller också dränks det i motorljudet. Låter inte som att det är hål någonstans på avgasröret och jag kan heller inte se några läckor. Dock luktar det avgaser om man lutar sig över motorn och luktar vid avgasgrenröret. Kan det vara en eller flera dåliga packningar vid avgasgrenröret som orsakar ljudet? Kan man på något enkelt sätt undersöka om någon av packningarna är dåliga? Vad kan annars orsaka ljudet?
Senast redigerad av 1 Bettan, redigerad totalt 0 gånger.
av 945S
Om man stoppar ned en pinne med ett löst snöre eller dyl på och kollar om det fladdrar kring skarvarna på grenröret kanske kan fungera för att hitta läckor.

Annars brukar det väl blir sotigt runt hål i avgssystemet.
Användarvisningsbild
av Bettan
Ska prova ovanstående tips men det känns som att luftströmmarna ifrån fläkten kommer att göra att jag inte kan uttyda något av testet.

Fler tips/idéer?

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]