Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Emelie744
Min far har köpt en ny tankarmatur som har suttit i en 940 tidigare.
Men nu när han skulle byta ser han att det är ju två kablar i 740 och det är 4 kablar på den nya tankarmaturen.

Hur ska han koppla ?

Ursäkta om det blev rörigt :oops:
Användarvisningsbild
av sidhabo
Hm, det låter som att dom inte är kompatibla. Det är nog hög risk för att 940 armaturen inte funkar i 740. Din 740 -86 har nog 2 bensinpumpar. En förpump i tanken och en huvudpump som sitter under bilen, ungefär under förarsätes ryggstöd.
Men jag kan ha fel ... så är det på min 740 -88.
Hur som helst bör man nog inte hoppas på att 940 armaturen funkar på din 740 -86.
av Emelie744
Jag har en volvo 744 -88
men mina föräldrars volvo 744 är från -85, skrev fel förut! Jag skriver åt min far nu kan man säga 8)
Deras bil är förgasare så det är inte två bensinpumpar på den!
av Volvo_740_GLT
En tank armatur från en 940 passar inte på 740 -85 eftersom 940 har pump i tankarmarmaturen. Så du får nog skaffa en armatur som är till förgasarmotor
av putte62
Vart går de 4 sladdarna? Hänger 2 löst så har någon förmodligen tagit bort pumpen.
Prova att ansluta de två ledarna som kommer från givaren i armaturen (kretskortet vid flotörarmens fäste) till bilens två (glöm inte amaturens jordkabel som skruvas direkt i karossen). Kolla så att du med tändningen påslagen får utslag på tankmätaren i instrumentbrädan då du rör flotören manuellt innan du byter så att visaren går åt rätt håll...
Själv lagade jag min genom att korta det avrostade bränsleröret och förlänga gummislangen. Passade då på att löda fast mätarkablarna som hade lossnat på utsidan. Lödningarna täckte jag sedan med smältlim..
Användarvisningsbild
av sidhabo
Emelie744 skrev: Deras bil är förgasare så det är inte två bensinpumpar på den!
Ok, en bensinpump i den då. Var sitter den ? I tanken eller under bilen ... eller var ?
Om du inte har nån pump i tanken skulle det ju kunna gå att köra på armaturen från 940n. Bara att testa som putte62 förelår.

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]