Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sitter o tänker så det knakar nu...

Som jag skrivit tidigare så är ju bilen chippad och då antar jag att det är endast insprutningsboxen man chippar. Om chippet är defekt och "tror" att det är fel temp kanske eller om hela boxen är defekt?

Men det verkar inte helt enkelt att hitta en beg box till en automatväxlad 90:a...
Framgick inte om du mätte spänningen till tempgivaren. Såg även att det finns ett "turbotrick" att öka mängden bränsle genom att koppla på ett vridmotstånd till tempsladden,kanske något att kolla upp,se efter så det inte sitter något påhäng där på sladden. Det där med boxar,du kanske bara har en box till din bil,som innehåller både tänd+bränsleinspr,vad vet jag. ?:-/
Nu vill jag inte ta ut glädjen för tidigt MEN efter att ha kört en hel del under måndagen och tisdagen så verkar det som allt är som det ska :)

Det verkar som om det var termostaten ändå, att lampan tändes direkt efter jag bytt den kan bero på att det var luft i systemet...

Teorin jag har är att den gamla termostaten var dålig och stoppade upp varmt vatten som kom när man belastade motorn hårt och där alldeles innan termostaten sitter ju tempgivaren. Nu med en frisk termostat som dessutom öppnar på 5 grader lägre temp så blir det inte lika varmt vatten vid tempgivaren...

Men är det någon som vet vid vilken temp den sätter felkod? Man tycker ju att den borde ha högre tolerans...
Det är ett ganska brett område innan den sätter felkod, -50 till +140 eller nåt sånt. Jag vet inte om LH2.4 är så smart, men t ex en 850 sätter felkod om tempen inte är uppe i 80 grader 10 minuter efter start. Där får man felkod om termostaten står öppen.

Men mät gärna tempgivaren i styrenhetens kontaktstycke så du får med kablarna i mätningen.
Elpriset

900 kWh landade på 2800 kr inkl fasta avgif[…]

Ladd problem Volvo 760

Vad får du för spänning om du m&au[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]