Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gobbe
940 -91 med ZF-låda och B230 FB.

2 fel:

1:Brorsan (det VAR faktiskt inte jag) lade i 3:an när vi låg i 150 km/h (på testbana förstås...). Det skrek till i lådan, och sen dess har den växlat ryckigt :x Den liksom "slår" in växlarna om man säger så utan den där lilla "pausen" som skall vara mellan växlingarna.

Testade att byta oljan (som var ganska bränd). Märkte ingen skillnad.

Jag lade märke till att den växlar bättre när den är kall + att den växlar helt OK nån enstaka gång ibland även när den är varm.

Testade att tömma ut lite olja. Fick en liten förbättring (nivån var för hög efter bytet). Nu ligger nivån strax över MIN-strecket.

Nån som har nån idé varför den växlar OK ibland?
Jag hade inte försökt att förstå problemet om den ALLTID växlade ryckigt. Då hade jag släppt alltihop och bara accepterat faktum.

Det var nån som trodde att lådan kanske sitter lite löst/ligger an mot underredet. Nån annan som trodde att nån packning har gått.

Eftersom den växlar bättre när den är kall (trög olja) kanske det finns nåt förtjockningsmedel eller nåt?
En renovering är ju inte att tänka på eftersom det kostar skjortan

Något förslag på åtgärd?

2. När man startar motorn (spelar ingen roll om den är varm eller kall) utan att hålla nere gaspedalen så går tomgången direkt ner till runt 500 varv (väldigt ojämnt och osäkert) och ibland dör den. Om jag gasar upp den lite snabbt och lätt (inget överdrivet) så dör den i alla fall (det känns som att den inte går på alla cylindrar).
Jag måste hålla motorn på cirka 1500 varv i ungefär 5 sekunder innan jag kan släppa gasen. Sen går den som en klocka.
Är det spridarna eller nån slang som har pajat eller vad händer :???:

Tacksam för idéer vad beträffar båda frågorna

PS. Jag har hört folk snacka sig varma för AW71-lådor (tror jag de heter). De säger att ZF-lådor är så himla kass. Stämmer det?
Det borde ju inte göra det eftersom en kompis har en ZF-låda som har gått 50.000 mil och växlar som en gud. Han har inte varit så där himla noga med oljebytena heller om man säger så :lol:
Har han bara haft tur eller vadå?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har knappt skruvat med automatlådor alls, men det låter ju som det har hänt något i lådan. Nog inget man löser utan att ta isär den.
Kollat vad en låda kostar på skroten?
av Gobbe
En beg. låda på skroten går i alla fall på 5000 spänn :shock: och då har man ju ingen aning om vad man får :???:
Jag snackade med en firma som renoverar automatlådor och de skulle ha 12 000 spänn för en renoverad utbyteslåda :x Skulle inte tro det..

Vad tror du om startsvårigheterna?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Svårt att säga, kan vara så mycket olika saker...

Tändkablar - fördelarlock
Gör rent i spjällhuset och justera spjällkontakten om det behövs.
Kolla felkoder
av Gobbe
En lite "dum" fråga då bara, var sitter spjällhuset? Gärna en hyfsat detaljerad beskrivning :oops:
Användarvisningsbild
av Sparkz
På insuget, där gasspjället sitter. Kolla vad som rör sig när du gasar.
Det sitter med tre muttrar, länken från gasrullen och kabeln på spjällkontakten. Lossa slangen från luftfiltret först och kolla om det är sotigt runt spjället. Spjället är grundinställt från början så rör inte stoppskruven i onödan.
Sotet gör att luftmängden som tar sig förbi spjället i tomgångsläge minskar, och då kanske inte tomgångsventilen räcker till för att hålla uppe varvet. Ta loss det och gör rent eller försök göra det på plats, en gammal tandborste och något skarpt medel är bra. Jag brukar använda startgas.

Tomgångsventilen sitter på baksidan av spjällhuset (svart, med ett trepoligt kontaktstycke) Det ska höras ett litet klick i den precis när spjället börjar öppna, är den feljusterad vet inte styrenheten att det är meningen att motorn ska gå på tomgång.
av Gobbe
Man tackar så mycket!
Ska testa detta.
240 startar inte

Har du haft ur och satt i en fördelare ä[…]

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]