- tor 18 nov 2004, 22:46
#2632
940 -91 med ZF-låda och B230 FB.
2 fel:
1:Brorsan (det VAR faktiskt inte jag) lade i 3:an när vi låg i 150 km/h (på testbana förstås...). Det skrek till i lådan, och sen dess har den växlat ryckigt
Den liksom "slår" in växlarna om man säger så utan den där lilla "pausen" som skall vara mellan växlingarna.
Testade att byta oljan (som var ganska bränd). Märkte ingen skillnad.
Jag lade märke till att den växlar bättre när den är kall + att den växlar helt OK nån enstaka gång ibland även när den är varm.
Testade att tömma ut lite olja. Fick en liten förbättring (nivån var för hög efter bytet). Nu ligger nivån strax över MIN-strecket.
Nån som har nån idé varför den växlar OK ibland?
Jag hade inte försökt att förstå problemet om den ALLTID växlade ryckigt. Då hade jag släppt alltihop och bara accepterat faktum.
Det var nån som trodde att lådan kanske sitter lite löst/ligger an mot underredet. Nån annan som trodde att nån packning har gått.
Eftersom den växlar bättre när den är kall (trög olja) kanske det finns nåt förtjockningsmedel eller nåt?
En renovering är ju inte att tänka på eftersom det kostar skjortan
Något förslag på åtgärd?
2. När man startar motorn (spelar ingen roll om den är varm eller kall) utan att hålla nere gaspedalen så går tomgången direkt ner till runt 500 varv (väldigt ojämnt och osäkert) och ibland dör den. Om jag gasar upp den lite snabbt och lätt (inget överdrivet) så dör den i alla fall (det känns som att den inte går på alla cylindrar).
Jag måste hålla motorn på cirka 1500 varv i ungefär 5 sekunder innan jag kan släppa gasen. Sen går den som en klocka.
Är det spridarna eller nån slang som har pajat eller vad händer :???:
Tacksam för idéer vad beträffar båda frågorna
PS. Jag har hört folk snacka sig varma för AW71-lådor (tror jag de heter). De säger att ZF-lådor är så himla kass. Stämmer det?
Det borde ju inte göra det eftersom en kompis har en ZF-låda som har gått 50.000 mil och växlar som en gud. Han har inte varit så där himla noga med oljebytena heller om man säger så :lol:
Har han bara haft tur eller vadå?
2 fel:
1:Brorsan (det VAR faktiskt inte jag) lade i 3:an när vi låg i 150 km/h (på testbana förstås...). Det skrek till i lådan, och sen dess har den växlat ryckigt

Testade att byta oljan (som var ganska bränd). Märkte ingen skillnad.
Jag lade märke till att den växlar bättre när den är kall + att den växlar helt OK nån enstaka gång ibland även när den är varm.
Testade att tömma ut lite olja. Fick en liten förbättring (nivån var för hög efter bytet). Nu ligger nivån strax över MIN-strecket.
Nån som har nån idé varför den växlar OK ibland?
Jag hade inte försökt att förstå problemet om den ALLTID växlade ryckigt. Då hade jag släppt alltihop och bara accepterat faktum.
Det var nån som trodde att lådan kanske sitter lite löst/ligger an mot underredet. Nån annan som trodde att nån packning har gått.
Eftersom den växlar bättre när den är kall (trög olja) kanske det finns nåt förtjockningsmedel eller nåt?
En renovering är ju inte att tänka på eftersom det kostar skjortan
Något förslag på åtgärd?
2. När man startar motorn (spelar ingen roll om den är varm eller kall) utan att hålla nere gaspedalen så går tomgången direkt ner till runt 500 varv (väldigt ojämnt och osäkert) och ibland dör den. Om jag gasar upp den lite snabbt och lätt (inget överdrivet) så dör den i alla fall (det känns som att den inte går på alla cylindrar).
Jag måste hålla motorn på cirka 1500 varv i ungefär 5 sekunder innan jag kan släppa gasen. Sen går den som en klocka.
Är det spridarna eller nån slang som har pajat eller vad händer :???:
Tacksam för idéer vad beträffar båda frågorna
PS. Jag har hört folk snacka sig varma för AW71-lådor (tror jag de heter). De säger att ZF-lådor är så himla kass. Stämmer det?
Det borde ju inte göra det eftersom en kompis har en ZF-låda som har gått 50.000 mil och växlar som en gud. Han har inte varit så där himla noga med oljebytena heller om man säger så :lol:
Har han bara haft tur eller vadå?