Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ringare
Hej
Hur justerar jag ut/in handbromsbanden på en Volvo 960 -96a
Har haft bort hjulet och kikat efter nått hål i bromsskivan för det . men ej hittat nått .
tackar på förhand :-)-)
Användarvisningsbild
av sidhabo
ringare skrev:Hej
Hur justerar jag ut/in handbromsbanden på en Volvo 960 -96a
Har haft bort hjulet och kikat efter nått hål i bromsskivan för det . men ej hittat nått .
tackar på förhand :-)-)
Vad jag hört så kan det var ett litet helvete att fixa handbroms på denna. Standard felet är att broms wire är kass och det är den som är en vetenskap att byta. Men det finns nåt inlägg i forumet om ett special trick. Prova söka på det.
av harman
du spänner släpper bakom handbromsen,,Ta bort bakre askfatet och där är en stor plast justerskruv,ända stället att justera spänna handbromsen...
av ringare
Så det går alltså inte att justera ut bromsbanden på en Volvo 960 :(
Det man läst här på forumet, är att man inte ska spänna handbromsen inne i bilen. utan göras ute vid hjulet först.
Men då är det så på denna modell .
Tackar för svaren
av harman
ringare skrev:Så det går alltså inte att justera ut bromsbanden på en Volvo 960 :(
Det man läst här på forumet, är att man inte ska spänna handbromsen inne i bilen. utan göras ute vid hjulet först.
Men då är det så på denna modell .
Tackar för svaren
inte på en volvo 960-95 iallafall,,är väl samma på din
av metalHJ
Vad anbelangar spännanordningen till handbromsen är det väl identiskt med 940. Skruven under armstödet som skrivet ovan... Något vid hjulen finns inte!
av lennart lundberg
Hej!

Du beskriver ej vad som är problemet. Utgår från att den ej tar ordentligt.
Det finns fler orsaker till att handbromsen inte fingerar tillfriställande. Vajern som går till respektive hjul går trögt i höljet.
Höljet sönderrostat. Det innebär att höljet är för kort i förhållande till vajern. Handbromsen tar inte även om du justerar den.
Handbromsen just. under mittarmstödet.
Köp original, även ett tips från Ekonomen.

Lennart 960
emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]

Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]