Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
MoteX740 skrev:men jag kan ju inte ha tändningen i läge 2 , då börjar kablarna till sprirarrelät brinna typ, fått tagit bort kanske en meter av kablarna till relät för dom smälte ihopp.

?
Om du har spridarrelät urkopplat, ska du ha batterispänning på ena klämman och 0 volt på den andra (som ska ha 0 ohm resistans mellan den klämman och klämma 3 på spridarreläts kabel-kontakt.
Användarvisningsbild
av MoteX740
vilken färg är det på kabel 3 på spridarrelät då ? Står inga siffror på min, är en röd, svart, blågul och grönröd har jag för mig ?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
MoteX740 skrev:vilken färg är det på kabel 3 på spridarrelät då ? Står inga siffror på min, är en röd, svart, blågul och grönröd har jag för mig ?
grön-röd kabel går mellan spridarrelä och spridare.

Spridarreläts kontakt:
Klämma 1 = Stomansluten (svart kabel).
Klämma 2 = Styrspänning via bränsle-/systemrelät (blå-gul kabel).
Klämma 3 = Förbindelse mellan spridarrelä och spridare (grön-röd kabel).
Klämma 4 = plus-anslutning från batteri (röd kabel).
Användarvisningsbild
av Jocke S.
MoteX740 skrev:Det är grönröd och Röd som smälter, kanske kan va bra och veta
Om du lossar alla kontater ifrån spridarna och mäter resistansen mellan grön-röd kabel och stomme, så ska du ha oändlig resistans där.
Vrid på tändningen, så ska du ha batterispänning på spridarkontaktens ena kabel-klämma. Mät mellan stift och stomme.
Mät även resistansen mellan stiften på spridarna, som ska vara ca 16 ohm/spridare.
Användarvisningsbild
av MoteX740
JA har oändlig ohm där, den rödgröna hade skaft mot blocket under insuget och slåg ock kortslöt där, antar att det är därför kablarna brann, efter det brann inga fler kablar, men efter ettt tag startade bilfan och gick som en klocka i ungeför 4 mil sen tvärdog den igen, nu har den inte startat någe mer
..
Användarvisningsbild
av MoteX740
Tack alla för hjälpen jag fick här ! Det va en Blandning av glappande spridarrelä och en bränd rotor! Så med nytt relä, nya tändkablar, nytt fördelarlock och rotor så går bilen som alldrig förr ! :)
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]