Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Abbe78
Hej,

Jag har problem med hög tomgång på min 945 -97 ltt. När jag startar bilen med kall motor så är tomgången hög 1100-1500 rpm vilket kanke kan anses ok. Men sedan när motorn är varm så går inte tomgången ner direkt utan liggerkvar mellan 1100-1500 och sedan går den succesivet ner ( efter min 30 sekunder) till ca 900.

När tomgången är hög och motorn varm så stänger jag ibland av motorn. Då händer det att tomgången blir normal men det är inte varje gång utan den förblir hög. Jag har gjort rent spjällhuset,tomgångsmotorn, vevhusventilationen och sparyat startgas på varenda slang som kan tänkas ha med insugssidan att göra.

Var skall jag fortsätta min felsökning?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det känns lite som att tomgångsventilen hänger sig. Prova att knacka på den med skaftet på en skruvmejsel när den står med för hög tomgång.
Eller så är tomgångskontakten på spjällaxeln trasig eller feljusterad. Om inte styrenheten får signal om att spjället är stängt bryr den sig inte om att reglera tomgången.
av Abbe78
Jag har testat att byta tomgångsmotor tidigare för vi hade en annan bil med likadan motor som skulle skrotas efter en krock. Det blev inte bättre med den så jag bytte tillbaka till den gamla.

När jag öppnar/ stänger gasspjället så klickar det till från tomgångskontakten. Har den kontakten bara av/på funktion eller är det en potentiometer som ger styrboxen konstant information om spjällets läge? Kontakten sitter med två övermålade skruvar så jag antar att den aldrig varit bytt eller justerad efter bilen var ny.
av allan_25
det är antingen tomgångs ventilen eller så är det EVAP ventilen som jag har förmig e elekrisk på B230fk och den gör ju så att den "sprutar" in bränsle ångor från tanken in i insuget då kan det ju vara så att den antingen har hängt sig på ett läge eller kanske kärvat fast .

kolla den det skadar ju inte:P

mvh allan_25
emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]

Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]