Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av michell7
Hej

Jag har en 740 '92 ,som skapar övertryck i systemet i form av stenhårda kylslangar och vätskenivån ligger långt över max i expansionskärlet.Det är en B230F i fråga.
En verkstad har gjort ett blocktest som visade att topplockspackningen hade gått,så en erfaren volvomekaniker lämnade in toppen på planing och bytte topplockspackningen(+alla tillhörande packningar).Samtidigt fick bilen en ny kylare,ny vattenpump ny termostat,nytt expansionskärl.Luftat systemet så mycket det går ,men samma problem återstår.Värme i bilen har jag.När bilen har avsvalnat så ligger nivån på max igen ,inget läck .
Alla ideer är välkomna
tony
av Vovlo_Henrik
Locket på expansinskärlet kanske är pajj?? :shock:

Det har jag varit med om vid övertryck, byt lock eller lossa locket och låt det sitta löst vad händer då?
Det finns olika lock, om du har en 740 från -92 så ska du ha ett högre tryck i kylsystemet än i de äldre
mins inte vilket år de bytte men kan vara från -91 inte helt säker.
av michell7
Locket är också nytt. När jag har kört bilen varm,och tar bort locket ,forsar det ut vätska ur kärlet.Kan det vara så att topplockspackningen har gått igen?
av Vovlo_Henrik
Du har inte för mkt vatten så det är det felet? :shock: om det forsar ur slutar det till sist eller fortsätter det bara?
av anp
michell7 skrev:Locket är också nytt. När jag har kört bilen varm,och tar bort locket ,forsar det ut vätska ur kärlet.Kan det vara så att topplockspackningen har gått igen?
Om du låter motorn svalna, och sedan kontrollerar och ev, efterfyller till rätt kylvätskenivå.
Hur beter den sig då?
Kan vara så enkelt så att du har en luftficka, och "överfyller" kylsystemet.
Kör motorn varm med full värme i kupén, och kontrollera kylvätskenivån 1-2ggr. Då brukar ev, luftfickor försvinna. Om inte så kanske du har problem med topplockspackningen ändå, men då borde det lukta avgaser och bubbla om kylvätskan.
av dalldall
hade precis samma problem som du efter byte av toppackning, då var det termostaten som inte öppnade helt, men den hade du ju bytt, det låter ju som packningen igen, inget kvarglömt på blocket efter den gamla packningen?
av michell7
Vad är rätt kylvätskenivå ,när motorn är kall respektive varm?
Är det ett slutet system i en 740 '92 med elfläckt?
Hur mycket kan vätskan stiga när motorn är på och varm?
Användarvisningsbild
av Grefven
Vatten expanderar när det blir varmt. Ligger vattnet på max när bilen är kall så är det klart att det går över max när den blir varm likaså ökar ju trycket och medför att slangarna blir "hårda".
Skulle trycket bli FÖR högt så sköter locket i exp.kärlet den biten genom en övertrycksventil.
Kyler bilen som den ska så tror jag inte att det är nåt fel.

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]

Visa din semesterbil(d)

Nästa tur, stop München och Salzburg inn[…]

Bromsvätskebehållare

Var sitter bromsvätskebehållaren p&arin[…]

Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/rege[…]