Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dodga
Tjenare !

Har lite problem med min ECC enhet, det blir bara "fes" jummet i kupen, verkar som att vakumet är knas.
Har hört med lokala volvo verkstan och dom säger att man kan byta själva datorboxen bakom reglagen och att den är samma i ECC enheterna som i ACC enheterna.

Någon som har erfarenhet av detta ???

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
av emwtur
kan du styra luften manuellt ?
jag hade problem med att jag INTE kunde få ut luft genom utsläppen i instrumentpanelen
- visade sig vara en vacuum-motor som läckte - då försvann allt vacuum i systemet !

/emwtur
av matand12
Ja, jag har samma problem: kan ej styra luften mellan utblåsena trots man vrider runt vredet.
Nån som vet vad det kan va? (960 -92 med ecc)
Användarvisningsbild
av emwtur
jag hade en läcka i en vacuum motor.
beroende på var läckan är så får man lite olika fel :-)

jag testade mig fram genom att plocka loss sparkpanelen ovanför förarens fötter
det finns roliga bilder på http://www.volvoclub.org.uk/faq/Heating ... cement.htm
om hur en "galning" sågar sönder värmepaketet för att byta en motor, nåväl - du ser motorerna på bilden iallafall.
skaffa en bit spolarslang - koppla loss en slang itaget från motorerna och anslut din spolarslang och sug.
rör sig motorn så är allt ok , om det inte är något motstånd så är motorn paj.

Enklaste "lösningen" på problemet är att plugga slangen till den motor som är trasig - då funkar iallafall dom andra.

OM alla är hela så kanske problemet är att systemet INTE får något vacuum från motorn - intressant mening förresten, då får man ta loss sparkpanelen på passagerarsidan - där sitter vacuum-ventilerna
då får man kolla att det finns vacuum i ingående slang med motorn på tomgång.
(reservation för att saker kan sitta annorlunda på 960-940 )

/emwtur

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]

Visa din semesterbil(d)

Nästa tur, stop München och Salzburg inn[…]

Bromsvätskebehållare

Var sitter bromsvätskebehållaren p&arin[…]

Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/rege[…]