Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av timor
Fick tag på ett varmgarage igår för att kunna meka med bilen.
Eftersom att det hade blivit ett relativt högt tryck i kylsystemet och luktade avgaser i exp-kärlet, skruvade vi bort toppen.

Packningen såg rent allmänt kass ut, sen var det även en spricka i den. Helt klart en felande packning, fick det även bekräftat av verkstaden som ska plana toppen. Givetvis lyckades vi dra sönder en skruv, men den skulle dom även ordna åt mig.

Om man nu sammafattningsvis bedömmer hur "halva" jobbet gick (planing av topp görs nu i skrivande stund, får ev tillbaka den ikväll eller imorgon.) så tycker jag det gick förvånansvärt smärtfritt. Men man ska nog inte ta ut segern i förskott, kan även vara något annat fel eller moment som kommer strula. Hade en verkstadshandbok (inte haynes!, en bättre med nogrannare skisser.)tillhands och en hylsnyckelsats (även momentnyckel) 3 mm borr samt en stjärnmejsel behövs utöver.

Har aldrig skruvat på denna "nivå" tidigare då det gäller bilar, dock hade jag 2 bekanta som gav mig hjälp samt värdefulla råd under arbetetsgång. Har inte vågat gett mig in på detta utan att veta ett skvatt. Men det tog ungefär 1½ - 2 timmar att montera ner allting för att sedan skickas iväg på planing. Är det någon som står inför samma problem och inte vill lägga mellan 4-5 tkr (utan planing) på verkstad, kan jag nog rekommendera att försöka själv. Dock bara om man har lika mycket plats och svängrum som i en 940, hörde att det var dubbelt så mycket skruvandes i t ex en 850.

Återkommer med mer info för dom som är nyfiken och lässugen. ;-//
av rickard84
härligt att det verkar gå bra för er! Det blir nog kanon med ny packning då den gamla uppenbarligen var kass!
se bara till att hålla rent, och ingen oljehinna eller liknande på packningen! (såg nån tråd nyligen om nån som fått lite olja på den... inte så bra)
lycka till med återmonteringen!
Användarvisningsbild
av timor
Nu var den nyslipade toppen på plats med nya packningar, topplockspackning, grenrör och insug. Samt nya topplocksbultar och ny glykol 50/50.

Monteringen gick relativt smidigt, det enda vi upplevde som problem var när vi inte hade märkt upp tändkablarna till fördelaren. Fick inte bilen att tända riktigt, men efter många envisa försök och 2 samtal utifrån fick vi det att stämma.

Kan väl ganska dra iväg några tips man kan tänka på vid ett byte av topplockspackningen.

*Ha en verkstadshandbok, gärna från autoinfo, bättre överblick rent allmänt.
*Lossa inte alla drivremmar, endast en drivrem behöver lossas för att få bort övre kåpan för kamremmen.
*Momentnyckel är ett måste även en hylsnyckelsats.
*3mm borr för att låsa fjädern vid kamremmsspännaren.
*Var nogrann vid nollställning av motorn, väldigt nogrann!
*Följ Ordningsföljden vid lossning av topplocksbultarna! (omvänd vid fastsättning)
*Fördelaren behöver inte lossas, vi slapp iaf.
*Snåla inte på packningarna.
*Se till att äta innan (misslyckades med det.)
*Markera tändkablarna.(misslyckades med det.)

Var även, som tidigare postas i denna tråd, lite försiktig med grenrörsbultarna. Dom sitter som berg, och är inte alltid speciellt fräscha. Lyckades dra sönder en, och fick betala rätt dyra pengar för borttagningen.

Pris för planslipning + borttagning av bult (inkl nybult och avgaspackningar)
1000:- (inkl Moms) :cry:

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]