Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Agneo
Tjena!
har en kompis som har en 945-97:a som plötsligt började gå tom på vatten påstod han!
Vid närmare koll såg jag först att det var ett jäkla tryck när man öppnade expansionskärlet, även en stund efter att man stannat motorn!
Såg även att det var bruna olje rester i kylvattnet! ingen vatten i motor oljan dock!
Vad tror ni?
Det är väl antagligen topppackningen som gått, men vågar man chansa på att bara byta den eller ska man hitta nån firma som kan mäta upp toppen så att den inte har blivit skev innan man monterar ny packning?
Hur vanligt är det att topparna blir skeva på B230 motorer?
Tyvärr så lät det på min kompis som att den nog blivit rätt varm vid nåt tillfälle då den antagligen p.g.a trycket skickat ut vatten genom övertrycksventilen på expansionskärlets lock och det har säkert fattats en del vatten innan han upptäckt det!
Användarvisningsbild
av emwtur
Troligtvis har topplockspackningen gått som du säger !
JAG skulle lämna toppen för planing oavsett hur den ser ut, om packningen gått.
du kanske har 10% chans att det blir tätt ( högt räknat) och läcker den igen så blir det en ny packning och planing iallafall + att du får göra hela jobbet en gång till .
/emwtur
av rickard84
lämna in toppen för riktplaning, jag har aldrig betalat mer än 500 för planing iaf. så enkelt.
självklart kommer det bli tätt med ny packning, endast. men frågan är hur länge, vill ni lägga ut tid oh pengar på nya packningar om ett halvår så får ni väl chansa...! :P
av sssljo
sssljo skrev:Har du väl tagit bort toppen så är ju inte mätningen speceillt svår. Bara att ta en rak stållinjal och mäta med ett bladmått.
Var kanske lite kort. Nästan alltid så kan man se redan efter topplyftet att det finns defekter antingen skador eller skevheter. Jag skulle ju inte dra tillbaka med den minsta glapp bara onödigt, men tidigare trådar säjer att någon tiondels millimeter ska funka. Vid det minsta osäkerhet så lämna in toppen, de kommer ändå mäta upp den innnan de börjar bearbetningen.
Användarvisningsbild
av emwtur
jag är inte så orolig för skevheter - utan för att förbränningsgaserna har jobbat med en kanal ut till vattnet ett tag det blir ganska höga gashastigheter och dessutom vatten som kan åka fram och tillbaka i "kanalen"
det finns ju något som heter vattenskärning - det är nästan lika bra som en skärbrännare.
men visst ser man inget - kan inte mäta någon skevhet - OCH har inte kört länge med problemet - då kan man chansa !
för det är fortfarande en chansning, att inte plana toppen !

/emwtur
av sssljo
Personligen har jag tidigare chansat och sparat 500 kr. Men som jag skrev, är du inte 100 % säker så är det billigare att lämna in för planing. Annars får du bara göra om jobbet. Dock kan jag säja att jag har meckat efter andra som misssat vid att göra rent packningsyta mellan block och topp, vilket gav samma reparation.

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]