Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Totte
Hallå .
Vad jag fårstår är de flesta tankmätare eller tankgivare urfunktion på 740.
Har haft 240 i ett antal år men har nu bytt till 740,(med bensinmätarproblem) det går inte att få ett kopplingschema med hjälp av volvos handböcker,jag har försökt att leta på vdo men får inte något klokt av detta, ett bra elchema på instrument men det har väl vdo ensamrätt på, är det någon som har ett elchema på hela instrumentet(vdo) så svara gärna.
Totte
Användarvisningsbild
av Dobermann
Nja, visst är det vanligt med fel på tankmätaren på 740 helt klart, kopplingschema vet jag inte vad du ska med, det är ju ganska basic på en 740, klarar sig lätt med Haynes, du kan väl felsöka, börja med att ta reda på var felet är, givare eller mätare, jag skulle börja där bak, lossa plåten i bagaget ovanför tankgivaren och jorda den sladen och se om nått händer, rätt så stor chans att den sladen har rostart lös oxså, och då är ju felsökningen klar...men jorda sladen, går mättaren i topp så funkar mätaren...om inte så är den kass, funkar temp mätaren föresten?
av Totte
Har testat det mesta och konstaterat att det är fel på tankmätaren,
lite onödigt att kasta ut drygt 1000 kronor på en ny när det troligen är fel på ett motstånd som kanske kostar 15 kr,det är därför jag vill ha tag i ett kopplingschema på instrumentet.
Användarvisningsbild
av Dobermann
ok på så sätt...men den går ju att kolla oxså om du har grejer, annars så har jag en som funkar liggandes :) så bor du i skåne och har vägarna förbi....
av Totte
Lite problem jag bor på en isolerad ö mitt i Östersjön (Gotland ) så då blir det nog billigare att köpa en ny mätare. Tack ändå.
Vilken packbox ?

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/packbox-vevax[…]

Aha, det finns ju faktiskt hårdmetallborr av[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]