Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olafixar
Nu ska ni få höra…

Var och hälsade på min bror igår….drack kaffe och surrade lite och när det var dags och fara hem så hoppade jag ju in i min ”745somalltidstartar” men vad händer???...jo startmotorn drar ju som vanligt…MEN bilen startar INTE :shock:
Hmmmm öppnar dörren och lyssnar om bränslepumpen går…samma bränslepump som låtit nå otroligt högt tidigare…men nu var den dödstyst…FAAAAN jag såg ju hur hundralapparna flög iväg. Men men...lyfte upp bilen skruvade bort ”paketet” med pumpen och heter det tryckregulator???? Knallar in på Volvo och säger att jag vill ha en ny bränslepump...gubben hämtar grejerna…och säger ”– Men du måste ju byta bränslefiltret också” okey…då måste jag väl det då…”- hit med grejerna” :lol:

Vad kostade dom då…jo…

Bränslepumpen 1 791.40
Bränslefiltret 241.25
Kopparpackningar (4st) 44
Tot minus 8% Volvokortsrabatt gick kalaset på 1 892.04kr :-O)

Tillbaka och skruvar dit dom nya grejerna…kollar så att allt sitter…och det gör det. Sätter mig bakom ratten…vrider på startnyckeln och startmotorn drar och drar och drar…MEN BILEN STARTAR INTE.
Vad jag skrek ids jag inte ens skriva {:-O

Men efter att jag lugnat ner mig lite grann…så börjar ju fel sökandet…vrider startnyckeln till läge2 och mäter spänningen över bränslepumpen…men iom att den är tyst så är det ju uppenbart att den inte får nå spänning…kollar säkringen…och den e ju hel...och efter 30minuters felsökning så ger jag ju upp (S) greppar mobilen och ringer ”Rondell Janne” killen som kan och vet ALLT om Volvo…jag berättar ju vad jag gjort och att den förbannade bil &¤##”¤”#%#% inte startar. Janne funderar i en sekund och säger ”- har du kollat bränslepumpsreläet” relä VADÅ sa du?!?!?! Jo det visar sig att bakom ”mittkonsolen” där askkoppen sitter finns en massa reläer. Janne säger ”- kolla på den gröna eller vita reläet som sitter längst till vänster” Jepp mitt relä var grönt (tydligen vitt om det finns katalysator) och när jag drar upp reläet så ser jag ju att en kontaktstift på reläet är alldeles bränd och luktar därefter…där har vi felet!!! Tackar ju Janne och far tillbaka till Volvobutiken och hämtar ett nytt relä och blir 560kr fattigare...det finns ju ”pirat” för 260kr men ”firman på stan" hade ju slut på dom.

Okey då tillbaka till bilen…fixar dit det nya reläet och sätter mig bakom ratten…vrider på startnyckeln och startmotorn drar och drar och drar…men tror ni att bilen startar NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ…hör iaf att bränslepumpen fungerar…min bror kommer och säger att ”- det luktar bensin” öppnar motorhuven… vrider på startnyckeln…hör min bror skrika ”- sluta SLUTA” faaaaaan det visar sig att när jag skruvat fast ”nippeln” i ”den nya bränslefiltret” så har jag på något vis gjort hål i filtret…fråga inte mig hur det gick till men ett hål var det i den!!! Ja vad fan gör man…jo man sätter ju dit den gamla (som jag rengjort så gott jag kunnat)… sätter mig bakom ratten…vrider på startnyckeln och startmotorn drar och drar och drar och tillslut så STARTAR DEN!!!! Efter 3timmars skruvande och minus 2452 surt förvärvade kronor så startar bilen…FAN VAD SKÖNT!!!

Skulle jag inte ha haft sådan panik så hade jag ha fixat reläet från skroten filtret skulle jag ha köpt från ”pirat firman” men pumpen skulle jag nog ändå ha köpt från Volvo…för man har ju hört skräckhistorier om ”piratpumpar” som havererat bara efter 1månad....Så kanske... kanske att man sluppit undan med nååååågra hundringar mindre. Men och andra sidan så får man ju dela upp betalningarna när man köper med Volvokort :-)-)

Och varför reläet var bränt…vette gudarna?!?!? Har ju en fundering…att pumpen gått tungt och att det därför tagit många ampere….som strömmar förbi reläet och…ehhhhhhhhhh ja den fungerar iaf…och jo jag vet...jag ska snarast byta till ett nytt bränslefiltret!! I och med att bränslepumpen låtit så illa en längre tid så hade jag ju som tänkt byta den…”bara jag fick tid” ...så slutet gott allting gott (B)
Användarvisningsbild
av VolvoR
Ajdå, det var många pengar för det, Ajja men mycket trevligt att du fick igång den tillslut! :lol:

Nope, tar man BE nu så är högsta […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]