Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fonna
Min kupefläkt är helt död. Har tidigare funkat ibland, och då på alla hastigheter. Tips? 945 -95 m. ac.
/Henke
Senast redigerad av 1 Fonna, redigerad totalt 0 gånger.
av ReineD
vad för bil? kan va säkring eller så e fläktmotorn kass. bytte en för nån dag sen på en 740 och den va motorn trasig på. kostar runt 1000 lappen ny. finns även en chans att reglaget är trasigt.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Byt fläktmotståndet, det sitter bakom handskfacket.

äcker att du tar bort sparkskyddet på passagerarsidan, så ser du fläkten
och lite till vänster om den så ser du det motståndet, sitter med en skruv.

För det mesta så är det termosäkringen som sitter därpå, det kan du
byta själv, antingen med att löda dit en ny (håll i benet med en tång för att leda bort värmen)
eller oxså tar du en liten sockrbit och skruvar fast det. (Total Kostnad ca: 40:-)

Eller ett på skroten för 50-100:-
Användarvisningsbild
av emwtur
OM fläkten BARA går på maxläget så byt motståndet !
annars är det antagligen ett annat fel !
säkring , reglage, fläktmotor !

/emwtur
av Fonna
Gjorde en mätning idag, och ja, det finns ström fram till fläkten. Plockade bort den och satte direktström på fläkten,och då funkade den? Blåste ur den, gav lite smörja i lagren och monterade ihop allt igen. Satte mig i bilen för en "värmande" runda..och då funkar den inte igen. Slår då till på fläkten som då startar.
Kan detta bero på kolen, och i så fall, kan man byta dessa själv för jag tyckte att fläkten såg ganska inbrottsäker ut?
// Henke
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]