Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag tänkte försöka mig på konststycket att skruva fram vägmätaren i min 960. Några enkla? frågor:

1. Vad ska det vara för spänning (amplitud) på sinus-signalen till hastighetsmätaren? Frekvensen varierar ju med hastigheten, men vad ska det vara för spänning?

2. Vilka kabelanslutningar ska jag koppla in mig på? När jag har instrumentet löst alltså. Tänkte koppla in en signalgenerator där givaren nomalt sitter.

3. Är det några fler kabelanslutningar i instrumentet som måste ha spänning för att det ska fungera? Eller räcker det med hastighetssignalen?

4. Mätaren står i skivande stund på 14 200 mil. Den ska upp till minst 30 000, ska kolla upp riktigt vid senare tillfälle. Den ska alltså upp med nästan 16 000 mil. Om man då räknar med att mätaren går till 240 km/h, man lägger signalen där, så kommer det att avverkas ca 4000 mil per vecka. För att då få till 16 000 mil så måste jag köra kontinuerligt i nästan en månad.
Frågan blir då: Innebär det några risker med att lägga signalen på till exempel 300 km/h? Alltså utanför skalan. I syfte då att korta ner körtiden. Är det nåt i mätaren som kan gå sönder?

Hjälp mig, nån som kan! :-)-)
1. Mäter man på en ABS-givare blir det 200-300 mV om man snurrar hjulet för hand, 1 r/s typ. Men spänningen ökar med hastigheten också, så jag antar att det kan bli några Volt när det går fortare. Har du en signalgenerator och kan justera sänningen så börja nerifrån och prova bara. Sätt ett seriemotstånd på 1 K eller så som begränsar strömmen till ofarliga nivåer. Frekvensen kan man räkna lite på, antar att det är 48 perioder per hjulvarv.

2. Signalen är grön/vit iaf. Om det ser ut som på 740/940 har du matningen i samma 4-poliga kontaktstycke. Haynes-schema, gillar inte det riktigt...: http://pliki.mojevolvo.pl/schematy/volvo_960__1992.pdf

3. Matning måste ju med, se ovan.

4. Lite över borde gå bra...

Titta om du kan pilla isär den i stället. Det är en axel med små kugghjul intill sifferhjulen som ska dras ur lite bara så att hjulen går att vrida på. Jag har bara gjort det på en 140 en gång, men ett räkneverk är ett räkneverk...
Tackar ödmjukast för hjälpen. Jag har tillgång till en signalgenerator med inställbar spänning och frekvens, allt mellan 0,1 Hz till 10 GHz. Får se om jag kanske pillar isär den istället. Om man bara inte har sönder nåt så borde de ju gå å få ihop igen. :D
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]