Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Raggo
Tjenare!
Var ute med volvon igår, märkte efter ett par timmars körning att bromspedalen blev allt hårdare när man skulle bromsa. bromsbeläggen bytta runt om för ca 30 mil sedan, vad kan felet vara när bromspedalen blir hård efter ca 3-4 timmars körning?
det låter ju som om servon inte är med !
Om du trampar ett par gånger på bromsen när bilen är avstängd, så känner man att bromsen blir hårdare och hårdare samt tar längre upp.
startar man sen bilen, känner man att bromspedalen sjunker ett par cm !
- sen är nästa fråga : varför funkar inte servon - dels kan den ju gå sönder - dels kräver den vacuum från insuget för att fungera.
Alltså - kolla slangarna från insuget till servon !
om alla verkar ok så är det dags att fundera på att byta servo!
jag antar att man kan kolla om servon är tät (det finns ett gummi membran i den som kan gå sönder ) är antagligen att blåsa/suga i slangen till servon - då känner man om den läcker!

/emwtur
Raggo skrev:Jaa alltså, pedan blir ju hård och seg typ, den åker inte alls ned lika mycket som den ska göra, finns som inget spel i pedalen då.. blir bara hård och seg..
Jo, de förstår jag. Men tar bromsen sämre när detta inträffar? Får du en märkbart sämre broms? Måste du trampa hårdare för att få samma bromseffekt?
av Raggo
Ja man måste trycka hårdare på pedalen.. :???: ni vet när man pumpar upp tryck i bromsen när bilen är avslagen, så kommer det helt plötsligt när man kör.. det lilla jag kan om ett broms system på en 740 så tror jag felet ligget nånstans i broms servon?
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]