Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AngkorThom
Tjena!

Har just köpt min första riktiga bil i söndags, en volvo 945'a!
Bilen har gått 22600 mil, haft 6 ägare innan mig och är fullservad med
nygligen byta spindelleder, stötdämpare fram och kamrem. Fick ge 30' för den, bra pris?

Vi var i behov av två bilar så tanten fick köpa ut mig från våran tråkiga slöa obekväma opel astra kombi-02. Så "nya" bilen blev alltså en volvo 945 GL 92'a. Stod och vägde mellan en 945 el 855, och det var 945ans enklare konstruktion och väl kända tillförlitlighet som avgjorde. Mitt huvudkrav på nya bilen var dragkrok, AC, motor/kupe värmare och allt detta finns. Det som jag saknar mest är fönsterhissar och fjärrlås.

Kan säga att jag är mer än nöjd. Sitter kungligt bekvämt jämfört med opelns pygme stolar. Bilen är i bra skick, det enda felet somjag märkt är problem med är att bakluckan ej alltid låses upp av central låset, utan man måste anv nyckel. Händer bara ibland, men det är ett litet fel som går att leva med. Vet att det sitter en B23 motor i men har annars inte mkt kunskap om bilen. Den är hyfsat stark, låter lite väl mkt i kupen när man närmar sig 110 men den går tyst och bra i 90 km/h. Tänkte göra den redo för vinter med ny olja och filter, v-däcken satt redan på vid köpet. Vad ska jag tänka på, ngn bra olja att rekomendera. Finns det ngt jag bör vara extra noga med. Har ingen aning hur mkt sopa den drar och hur stark motorn är, men viktigast är att den startar och tar mig från A til B utan problem så är jag nöjd!

En sak jag måste göra är att uppgradera stereo och högtalare. Tips om passande stereo grejor mottages gärna, inga värsting prylar. Kan tänka mig att lägga ner ca 4000kr på nya stereo grejer. Låter för jävla taskigt nu och det vore skönt att slippa höra brummandet från rovan och vägen åxå.

H/Peter

Ps Vita volvo 945'or måste vara Sveriges vanligaste bil. Nu när man har en själv så ser man ju likadana överallt haha :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter ju bra, 30 000 är nog inget överpris när den är servad och i bra skick. Fullservad och kamrem nyss bytt och 22600 mil? Då är alltså 22500-servicen gjord, och då finns det väl ingen anledning att byta olja nu igen?
Annars behöver du ingen extrem olja, helsyntet är bara onödiga pengar på en järnspis som B230. Delsyntet eller en bra mineralolja duger fint.

Inte dåligt att låset i bakluckan fungerar när det är C-lås på bilen. Det brukar rosta ihop rätt snabbt när det inte blir använt. Problemet kan vara så enkelt som att ta ner klädseln och smörja låset lite, eller att det är dålig kontakt i kablarna till C-låsmotorn.

Ang. stereon, kolla vad närmaste bilradiohandlare har, när du vet vad du vill betala kan han nog rekommendera något. Volvos högtalare har en lite udda storlek, men det finns monteringsramar att köpa för att kunna använda vanliga standardstorlekar.

Jo, snacka om att jag blev anonym när jag parkerade 140'n på min bild och köpte en vit 745'a! :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoR
Får väll gratulera dej :wink:
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]