Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ingarö
Bilen har gått drygt 19000 mil, servad som den skall och i gott skick. Har enbart haft 240/740/940 utan turbo tidigare och har aldrig haft några problem med stor oljeförbrukning eller oljerök tidigare. Trodde att det var något man inte råkade ut för i Volvovärlden. Det konstiga är att bilen inte ryker direkt vid kallstart, därefter enbart på tomgång/låga varv när den blivit varm. samt ryker "normalt" vid annan körning. Jag mistänker förstås turbon. Kan den börja läcka invändigt och släppa ut olja i avgassystemet? Eller finns det något annat fel som kan ge dessa symptom? Tilläggas kan att jag inte kollat t-stift eller komp. än, för att utröna om oljan kommer ut innan turbon. Tacksam för tips.....
:(
Ingen blårök, jag har åkt bakom, ser helt normalt ut vid högre hastighet,

Det har inte blivt värre, går c;a en liter olja per 100 mil,

Turbon är ej bytt såvitt jag vet, har inte haft bilen sedan den var ny. Alla kvitton finns dock...

Syntetolja används, Castrol GTX 5.

Under oljelocket ser det normalt ut, bara olja och lite smetigt, precis som på 940-91:an och 240 90:an som står bredvid.

Inget kylvatten försvinner.

Kan tillägga att röken vid tomgång är vit, inte blå. Det luktar som bränd olja spilld på avgassystemet, snarare än gammal tvåtaktare. Mina ungar säger att det luktar morötter...
Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]

Byta bärande balk 940

Hej, Har rostskadda balk vänster fram i h&ou[…]