Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av servalac
Hej,

Satte på en beg 1041 axel med slungdiff på min '93 945 för ett tag sedan mycket nöjd med den, behövde sedan ytterligare en till '98an, letade på skroten och hittade en 1041 axel i väldigt fint skick, så långt allt bra, men där börjar oturen. lyfter på locket och ser till min förvåning att det INTE sitter en slungdiff i den, har läst alla trådar om 1041 och slungdiffar och det har alltid stämt innan, vad är det för skillnad på den här ???? Någon som vet ?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
av dalldall
lånar tråden lite! har en 745 92 med diffbroms, men märker inget när jag kör, hur många olika sorters broms finns? min skall tydligen börja verka vid en viss hastighet upp till en viss hastighet, men det är ju inget man kan känna när man hissar upp bilen? kan den vara sliten? har för övrigt ett jättestort glapp i diffen!
Användarvisningsbild
av servalac
>dalldall
"2 Ställ bakjulen på "spinnvänlig" mark. Stå still med bilen och dra sedan till en 360 graders vrålsladd. Stanna bilen och sedan när du börjar köra igen kan du höra lite knackade från bakaxel.
3 Höj upp bilens bakparti, så att båda bakhjulen kan snurra fritt. Starta bilen och låt den stå på tomgång utan någon växel eller handbroms åtdragen.
Snurrar båda hjulen när du gjor detta så har du slungdiffbroms.
4 Ställ bakjulen på "spinnvänlig" mark. Stå still med bilen och börja sedan spinna med bakhjulen, bromsa gärna lite försiktigt så att bakhjulen kan spinna mycket. Riktar du perfekta "elvor" eller om båda bakhjulen gräver ner sig lika mycket i marken så har du troligen en slungdiffbroms."

Slungdiffen kickar oftast in vid hjulspinn (30km/h) och funkar sen bara upp till 40km/h

Om du vrider på ingående axel/kardan eller ute vid hjulen så är det normalt med ett litet glapp, hör du inga missljud från bakaxeln när du kör skall du inte behöva oroa dig.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]