Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 945 -96 med 135 ltt. Vid 13500 mil har synkringen på 1:an lagt av... :(

Vad jag hittils erfarit är det inte går att fixa på M90 lådan, är det någon annan som vet bättre?

Vad värre är att jag blivit varse att jag inte är den ende som haft problem med synkringarna vid ca 15000 mil. Under mina efterforskningar har jag kommit i kontakt med fler stolta 940 ägare som tvingats till skroten för att byta låda.

Vågar jag köpa en begagnad låda eller riskerar jag att få grisen i säcken ännu en gång? Jag menar, jag vet inte historik, mil mm.

(H)
Slutligen - är det någon som har en låda liggande - hel eller defekt? -Jag har ännu inte gett upp hoppet att kunna byta ringarna, men har inte lust att prova på den jag har :???:
Niklas 442 skrev:Har en 945 -96 med 135 ltt. Vid 13500 mil har synkringen på 1:an lagt av... :(

Vad jag hittils erfarit är det inte går att fixa på M90 lådan, är det någon annan som vet bättre?

Vad värre är att jag blivit varse att jag inte är den ende som haft problem med synkringarna vid ca 15000 mil. Under mina efterforskningar har jag kommit i kontakt med fler stolta 940 ägare som tvingats till skroten för att byta låda.
Inte för det har med saken att göra, men min bror hade en Suzuki GTI å han fick byta synk ringar på 2:an å 3:an efter 700 mil. Och efter 2500 mil å det var dags igen när han sålde bilen vid 5000 mil. 2 Av reparationerna gick på garantin.
av Arne
Jag har också hört att synkringarna kan lätt bli dåliga på M90 lådorna, men det har oftast varit på 3:ans växel.
Jag håller på att bygga om en 760 med en Volvofemma och då passar en M 90 låda från en 960, men just pga att dessa inte håller måttet på kvalite´+ att de är så oskäligt dyra så har jag istället beslutat att använda mig av en Getraglåda från BMW som är både billigare och bättre. Detta var en liten parentes i M 90 funderationerna som du har, det är säkert inga större bekymmer för dig att åka på skroten och köpa en begagnad M 90 låda välj en som inte har gått allt för många mil.
av Roger
Kunde inte låta bli att berätta mina egna erfarenheter av M90 lådan.

Jag har en 940 1995 LTT som gått 22500 mil. det finns inge fel på synkringar eller några missljud den går som om den var ny.

Min far har en 940 1998 högtrycksturbo som gått 18000mil och den finns det heller inte ett enda fel på, den bilen köpte han helt ny så jag vet hur en ny M90 låda låter och beter sig.

Det finns absolut ingen skillnad på min 95:a och farsans 98:a vare sig det gäller växellåda eller komfort.

Jag blir förvånad när jag hör hur andra har sådana bekymmer med synkringarna.

Jag sitter och funderar just nu på om det kan bero på att jag är noga med oljebyten varge år i lådan som gör att dom håller. eller om det finns en massa måndagsexemplar ute i våra bilar på vägarna.

MVH roger
av Niklas 442
Att växellådor varit dåliga förr har även min far berättat. Han hade en Matra Bagheera, där synkringarna i snitt höll ca 1500 mil.

MEN - det gick att göra något åt dem. Plocka ner lådan, ta isär och byt. Problemet löst! (B)

Problemet med M90 är att Bilia inte tillhandahåller reservdelar så att det går att laga dem, även om man skulle kunna.

:!: EFTERLYSNING :!:
Är det någon som har gjort ett byte av synkringar på en M90 låda eller vet vart man får tag i delar?

Jag är nyfiken och envis, så jag vill gärna försöka, men behöver få tag på en defekt låda så jag kan prova (frugan blir så trött när hon får gå till jobbet...) :D

Maila mig: [email protected]

För övrigt så ingår det inte i Volvos orginalservice för 940 mfl att byta olja på lådan - bara kontroll av täthet och vid behov nivå. Därmed inte sagt att det kanske vore bra med ett oljebyte....

Nu hoppar jag lite fram och tillbaka, MEN jag läste om att det finns en tillsats http://www.rvs.se som skall skydda mot förslitning och återställa redan slitna maskindelar till ursprungligt skick medan man kör :!:

Det låter ju helt enkelt FÖR bra för att vara sant - är det någon som har egna erfarenheter om detta (d)undermedel?
av Arne
Det stämmer alldeles för bra för att vara sant. Rent humbug du kan inte reparera slitna delar med olja, däremot kan jag tänka mig att en bra olja minimerar förslitningar i mekaniska komponenter.
Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]

Byta bärande balk 940

Hej, Har rostskadda balk vänster fram i h&ou[…]