Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Blev sent innan jag kunde testa.
Hittade inte boxen i första taget - stog i boken att den skulle sitta på förarsidan men inte! Ok tillslut så hittade jag på den.
Tog ur boxen mätte på stift 13 - fick bläddra länge på internet innan jag kunde se vilken kontakt nummer 13 var.
Nåja, ohmmätte och det var ingen jordkontakt. Tog då isär boxen - inget bränt inga kallödningar såvitt jag kunde se. Ohmmätte trissorna - lite knepigt med darlington transistorer och inbygda resistanser och dioder. Men ingen kortis i dom iallafall.
Kopplade in boxen och hade digitalvoltmetern påkopplad på kretskortet(svårt att få kontakt på annat ställe) motsvarande stift 13. Men där hade jag full spänning mot jord när tändningen slogs till. Lika så när motorn startade. Ja den startade direkt denna gång men det händer ibland.
Full spänning på stift 13 låter inte klokt då kan ju inte spridarna gå alls. Nå't måste vara fel med min mätning. Får göra nytt sök i morgon... suck :(
Skruva loss kåpan på styrenhetens kontakt så kan du mäta från sidan när den är inkopplad. Där står siffrorna med.

Styrenheten jordar ju spridarna när de ska öppna, så 12 V är normalt med motorn av, tändning på. Sen är det bara korta pulser när motorn går, (pulskvot på några få % på tomgång) så voltmetern kanske inte hinner med. Om det bara händer ibland kanske du skulle hänga en lampa eller LED på kabeln så du kan ha lite koll på vad som händer. Det blir ju lite av en ekonomimätare med...

Hej Precis skaffat en 2008 års v70. I den ha[…]

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin […]

Bensinpriser v2

Nu är väl oljesläppet inte för[…]