Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lavastorm
Den på rakan. De brukar köpa delar från Stigs Autoshop och de har inte delarna på lager så det tar en dag eller två. Verkstan kan också ta från Skånebil om de har prylarna hemma (i mitt fall hade de remmen men ingen spännare)...Så om bestämmer dej för att inte försöka själv, se bara till att de tar hem delarna innan så slipper du vänta....

Pyro
av simonhermansson
Om man får låna tråden en aning skulle jag bara vilja höra lite angående kamremsbyte.

Ska man byta spännaren när man ändå e i farten? Hur märker man om den e kass? Ska löprullar också bytas? Hur märker man att dom e kass? Glapp?

E spännaren den makapären till höger om kamremskåpan? Såg ut som att den spänner hjälpremmen också, kan de va så?

Bör man lossa hjälpremmen för att byta kamremmen?

Bör man lossa fläkten?

Balansaxelremmar e inte aktuellt på en sån här motor eller? (B6254S, en 96:a tror jag, E 2,5)
Användarvisningsbild
av alex960
alltså vad jag fått veta så ska man byta ALLA spännare och rullar och i vissa fall även vattenpumpen mvh alex
Användarvisningsbild
av alex960
hej hej 960 är nu såld och ersatt av en 97 945 ltt ombyggt till fulltyrck :D :D
av metalHJ
simonhermansson skrev:Om man får låna tråden en aning skulle jag bara vilja höra lite angående kamremsbyte.

Ska man byta spännaren när man ändå e i farten? Hur märker man om den e kass? Ska löprullar också bytas? Hur märker man att dom e kass? Glapp?

E spännaren den makapären till höger om kamremskåpan? Såg ut som att den spänner hjälpremmen också, kan de va så?

Bör man lossa fläkten?

Balansaxelremmar e inte aktuellt på en sån här motor eller? (B6254S, en 96:a tror jag, E 2,5)

En sexa går så jämnt ändå, så att tillföra en balansaxel vore lite överkurs! Mao. har du ingen balansaxel :wink:

Ang. lager och löprullar så bör du byta ut dom för att vara på den säkra sidan! Framförallt om du inte vet när det byttes senast. Nyper något lager, löper du stor risk för ett gäng krökta ventiler. Det är en billig försäkring så att säga!

Spännaren du syftar på spänner enbart hjälpaggregatsremmen. Kamremmen har en egen hydraulisk spännare, som sitter strax jämte v-pumpen. Hjälpremmen måste bort vid kamremsbyte!

Kylare och fläkt tas med fördel bort för att skapa dig lite mera arbetsyta! Jag gör det, och anser det vara värt det...
av metalHJ
Alex, svek du 960'in för en sketen rödblockare? :roll: :wink:

Nåväl, du höll dig kvar inom hederliga Volvo vagnar iaf. 8)
Användarvisningsbild
av alex960
haha jo jag gjorde väl det :oops: men en volvo är alltid en volvo den nye går som sat** med uppställt laddtryck.sålde den för jag behövde combi var och kolla två 965 en 92 och en 95 men dom passa inte prismässigt
av simonhermansson
metalHJ skrev:
simonhermansson skrev:Om man får låna tråden en aning skulle jag bara vilja höra lite angående kamremsbyte.

Bör man lossa fläkten?

En sexa går så jämnt ändå, så att tillföra en balansaxel vore lite överkurs! Mao. har du ingen balansaxel :wink:

Ang. lager och löprullar så bör du byta ut dom för att vara på den säkra sidan! Framförallt om du inte vet när det byttes senast. Nyper något lager, löper du stor risk för ett gäng krökta ventiler. Det är en billig försäkring så att säga!

Spännaren du syftar på spänner enbart hjälpaggregatsremmen. Kamremmen har en egen hydraulisk spännare, som sitter strax jämte v-pumpen. Hjälpremmen måste bort vid kamremsbyte!

Kylare och fläkt tas med fördel bort för att skapa dig lite mera arbetsyta! Jag gör det, och anser det vara värt det...
Ok. Hur många löprullar handlar det om? Bör man byta spännaren också? Grejen e att jag helst inte vill ha bilen ståendes, så jag vill köpa in allt som jag behöver innan jag gör själva jobbet.
Användarvisningsbild
av alex960
jag har dålig koll på detta men starta en ny tråd i still med K-REM byte 960 års och motor 2.5 lr 3.0 vad behöver jag så kommer du få många fler svar 8)
Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]

Hej Precis skaffat en 2008 års v70. I den ha[…]

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]