Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jimpiz
Hej. Ska försöka att beskriva mitt fel så mycket jag kan. Volvo 740 GLE B230E, 1988

Köpte en bil som stått ett bra många månader ute på landet, Startade med kablar. (Svårstartad varm.)

Läste att Tillsattsluftsliden ska fungera på detta sett Tillsatsluftsliden ser till att släppa till mer luft när motorn är kall, alltså höja tomgången.. När jag fick bilen låg tomgången på 1700 RPM kall, det tycker jag var normalt, vid varm motor låg den på 1700 rpm då med. Så jag fick skruva ner den på den svarta ratten under insuget ca 4 varv tills jag fick den att gå på 950 rpm. Saken är den att När jag startar den kall får jag hålla inne nykeln ca 5 sek sen startar den och håller ingen högre tomgång, utan ligger på 950 RPM kall, efter ca 1 minut då den är fisjummen så lägger sig tomgången på 450-550 rpm, Sen när den är varm så går den tillbaka till 950 rpm.

När jag drar ut sladden till den så händer inget med varvtalet, startar och går som innan.

Varför gör den så?

Jag tror att Tillsattsluftsliden rostat fast i öppet läge och därav samma tomgång varm som kall och därför var tomgången så pass hög när jag köpte bilen.?, Kan detta stämma?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bara att ta bort slangarna och lysa igenom så ser du om den är öppen. Det är en bimetall som stänger den när den blir varm. Dels av motorvärmen, och dels av en motståndstråd som är lindad runt bimetallen.
När motorn är varm, eller efter 5 minuter med tändningen på ska den vara öppen. Det ska alltså inte märkas nån skillnad direkt när du kopplar ur kabeln, värmeslinga och bimetall reagerar inte så snabbt.
av Jimpiz
Var ute en sväng nyss så att motorn blev varm, ser nu att sliden inte stängs helt vid varm motor, utan har en öppning på ca ½ cm, som ser ut som en trekant. Ska det vara så?, eller är något fel, Nar nyss bytt Sliden för den gamla var trasig å ville inte stängas, Så gissar på att det är någon annan del som krånglar

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin […]

Bensinpriser v2

Nu är väl oljesläppet inte för[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc[…]