Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mackaronen
Växelväljargivaren går väl visst att laga eller? På min 960 -91 med aut skruva jag isär den och putsade upp de olika kopparbanorna som de olika kopparstiften glider på med fint sandpapper och smorde upp med nytt fett. Funkar klockrent nu :D
av Mackaronen
*växellägesgivaren*
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
De där kopparstiften brukar kunna bli ganska slitna, så pass slitna att de ramlar ur sina banor och då har man ett smärre helvete att få tebax dem om man inte har hur mycket tid som helst (för att inte nämna tålamod...). Enklast är att byta, då vet man att man får nya fräscha prylar som håller ett bra tag framöver!

//David
av Vedrök
Hej. detta är mitt första inlägg här.
Denna tråd är intressant för mig, jag har samma problem på min bil.
Det händer ibland att pilen i instrumentpanelen börjar blinka och då känner man att bilen inte använder alla växlar. Jag har även vid något enstaka tillfälle haft problem med att starta bilen.
Felet har försvunnit av sig själv efter ett tag.
Jag kan leva med problemet för det verkar inträffa mycket sällan. Men felet kan kanske komma oftare och då blir det ju värre.

Frågan är då till Er: Gäller det som skrivits tidigare i denna tråd även årsmodell 98 med 3litersmotor?

Mvh Robert K
av evozz
Vedrök skrev:Hej. detta är mitt första inlägg här.
Denna tråd är intressant för mig, jag har samma problem på min bil.
Det händer ibland att pilen i instrumentpanelen börjar blinka och då känner man att bilen inte använder alla växlar. Jag har även vid något enstaka tillfälle haft problem med att starta bilen.
Felet har försvunnit av sig själv efter ett tag.
Jag kan leva med problemet för det verkar inträffa mycket sällan. Men felet kan kanske komma oftare och då blir det ju värre.

Frågan är då till Er: Gäller det som skrivits tidigare i denna tråd även årsmodell 98 med 3litersmotor?

Mvh Robert K
Japp, det gäller din med!
av Vedrök
Tack för ett snabbt svar. Nästa fråga blir ju då om Ni tror att det är lämpligt för mig att köpa delen och att jag byter själv?
Min erfarenhet som mek sträcker sig till kamremsbyte på 745 och liknande. Jag hade även tänkt byta kamrem på denna bil när det blir dags.
Jag har ett bra garage där jag kan palla upp bilen. Jag behöver inte heller stressa med arbetet, jag har gott om tid.
Hur var det nu? Behövdes det inga specialverktyg och komplicerade inställningar för att få till det.
Stämmer arbetsgången i den bifogade länken?
http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=17802

Jag vill stärka mitt självförtroende för att våga sätta igång om det blir dags för åtgärd.

(Sen vill jag veta om detta överhuvudtaget är ett lämpligt gds jobb för mig.)

Jag vill inte komma i efterhand till verkstan med en sönderskruvad bil bara därför det behövdes specialverktyg eller spetskompetens.

/Robert.
av Vedrök
Läste den mycket utförliga beskrivningen på brickboard.com
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/T ... eplacement

Det verkar ju faktiskt genomförbart för mig.
Det jag undrar lite över är verktyget under punkt 5.
Adjust PNP switch in one of three ways in order of preference: Use tool 9995475 and align PNP switch such that the fine line is visible thru the slot in the tool. Then tighten 12mm bolt (torque unknown, but it does not need to be too tight because of the rubber washer).
Vad är det för verktyg?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Äh...tjafs! Behövs inga specialverktyg till det bytet! Montera växellägesgivaren, dra åt den stora muttern och dra lätt fast låsskruven. slå sedan på tändningen, lägg i R och vrid på givaren tills backljusen lyser. Som sagt följ mina instruktioner (de du hittade på 7/900klubbens FAQ) eller de lite mer utförliga på Brickboard så ska allt gå perfekt!!

//David
av Vedrök
Okej. Tackar för svaren.
När felet återkommer är jag mentalt förberedd. (U)
Jag tackar personerna som bidrar till denna utmärkta kunskapsbank.
:D

MVH Robert K

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]