Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Johannes75
Ja, jag har alltså en 88:ans Volvo 740 GLE som inte riktigt vill kan man säga.

Jag läste en annan tråd om en kille som hade ryckig gång på sin bil, när den var varm, mitt är helt tvärtom.

När bilen är kall så "rycker" den, som att den inte riktigt orkar kan man säga, inte alltid men ofta gör den så.
Men, har man sen kört ett tag så blir det bättre, men inte bra. Man kan säga att den tappar kraft, oftast så sackar bilen ned i fart när man växlar från 1:an till 2:an eller 2:an till 3:an även på plan väg ska väl tilläggas.

Eftersom jag är ganska ny på detta med meckning, eftersom det är min första bil, men jag har en kompis som hjälper mig, bara vi får några ledtrådar på vart vi ska börja leta.

Vi har kollat tändstiften, ingen fara med dem. Vi har testat en kur med spridarrengöring, vilket gjorde saken lite bättre, men långtifrån bra.

Bilen har lite fler egenheter som också bara uppstår när den är kall, tex så fungerar inte instrumentbelysningen förens bilen har gått en stund, i den vevan lägger också hastighetsmätaren av, för att sen komma igång en stund senare när bilen har blivit ännu lite varmare. Hastighetsmätaren fungerar som den ska när bilen är helt kall dock. =)

Men, största problemet är den ryckiga gången, nåt förslag på vart man ska börja felsökningen?
av jockemustafa
den ryckiga gången var på min morsas bil också, kolla tändkablarna. Det var ett hål i en utav de fem på min morsas bil och gick som en klocka igen när denna var bytt.

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin […]

Bensinpriser v2

Nu är väl oljesläppet inte för[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc[…]