Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av PILen
Är det fler än jag som får byta lambdasond i tid och otid?

Bilen är en 745 GL -90 med B230F och LH2.4. De senaste fyra åren har jag fått byta lambdasond ca en gång per år, vilket jag tycker verkar helt vansinnigt. Första gången var det nog normal förslitning, men de följande känns inte så. Jag kopplar ihop det hela med regn/vatten under bilen, men detta borde väl egentligen inte knäcka en lambdasond?
En av gångerna rasade den efter att jag kört genom en stor vattenpöl, och en annan efter att jag kört bilen i automattvätt med underspolning. Det har dock hänt att den pajat även utan "vattenpåverkan".

Felet börjar yttra sig på det sätt att bilen går bra när den är riktigt kall, när den är halvvarm går den lite ryckigt och svarar dåligt på gas. När den sedan är genomvarm går den ordentligt. Detta pågår några dagar/veckor, och sedan blir bilen ryckig och svarar dåligt på gas alltid, oavsett motortemperatur. Vid detta läge har jag bytt lambdasond, och vips så går bilen klanderfritt igen.

Kan dålig kontakt mellan avgasystemet och jord knäcka lambdan? Jag har iofs mätt och det är bara ca 1 ohm mellan chassie och katalysator/avgassystem, men detta kanske ändrar sig med temperatur?
Är det något annat i bilen/elektroniken som skulle kunna döda lambdasonden?
Ganska ofta när jag läser felkoder så får jag ut 2-3-2 från bränslestyrningen, om nu det kan ha med saken att göra.

Är det någon som har dålig erfarenhet av något annat än originalsonderna från Bosch? Av ekonomiska skäl har jag monterat billigare fabrikat, men det var kanske dummsnålt?

Lyssnar mer än gärna på era erfarenheter! :???:
/PILen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nån modell på BMW hade problem med sonden som satt längst fram innan röret svänger upp vid motorn. Vid en massa korta körningar blev det kondesvatten i röret som rann fram mot den varma sonden när man bromsade och keramiken sprack. Vatten som stänker upp/underspolning skulle kunna ha med saken att göra... Men det är inget jag har varit ute för.

232 klagar på lambdareglering, inte på själva signalen. Sonden fungerar alltså, men något annat gör att lambdaregleringen får justera mer än vad som är normalt. Oftast tjuvluft.
av PILen
Bilen har gått bedrövligt korta sträckor de senaste åren (1-7 km), så kondens i avgassystemet lär det ju ha funnits...

/PILen
av PILen
Det kan nog vara läge att byta både insugs- och avgaspackningar, den tickar en liten aning från grenröret när man varvar upp eller belastar.
Men detta kan väl knappast vara orsaken till att lambdasonden kastar in handuken så ofta? :roll:
/PILen
av anp
Men är det helt säkert att lambdasonden verkligen har varit defekt vid bytena, eller kan systemet ha "återställt" sig då byte skett?
Lambdasonder brukar väl normalt sett inte haverera speciellt ofta?
av PILen
Intressant fråga, men jag tror inte det. Vid något av bytena, eller ev. två, så har det skramlat av lösa delar i sonden.
Vid något annat tillfälle bytte jag lambdasonden mellan två lika bilar, och felet följde med den trasiga sonden.
av anp
Ja, skramlade det i/om sonderna så kan vi nog konstatera de som defekta.
Lustigt att du prenumererat på samma fel på ett för mig sällsynt fel...

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]