Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av morgun
Hej!
Ganska basic fråga, men vill inte behöva lägga en massa tid på det... Tänkte montera en termometer, så jag vet hur varmt eller kallt det är utanför bilen :D . Frågan är hur man lättast får sensorn in till motorrummet där man kan fästa den på lämplig plats, utan att demontera hela instrumentpanelen.

Tack för svar
av Rådlös
Du skall inte ha sensorn i motorrummet, för där finns en massa strålningsvärme från motor etc. etc. Det kommer att ge en grov missvisning. Sätt den i stället framme under stötfångaren någonstans, och gärna på lite avstånd från kylaren som också är varm.

Det finns, har funnits, lämpliga digitaltermometrar för ändamålet. Kolla Biltema och andra liknande ställen.
av morgun
Jo jag e med på att jag inte kan fästa den nära något varmt, formulera mig något slarvigt innan. Men tycker ändå att problemet kvarstår, hur får jag ut sensorn som sitter på en 3 meter lång sladd till främre stötfångaren??
av per740
öppna termometern och lossa sladden till givaren, då går det mycket lättare att få den genom gummigenomföringen som sitter på torpedväggen ovanför förarens vänsterben. Använd lite diskmedel för att få den igenom eller ta upp en av de oanvända genomföringarna som finns oanvända i gummipluggen. Täta med lite silikon för säkerhetsskull sedan. Sätt dit/löd fast sladden i termometern igen.
av 945S
Jag har dragit sladdar genom hålet för motorhuvens öppningsvajer. Följ den så hittar du. Som sagt bör den nog sitta framför motorn för att inte visa helt galet. Kanske så långt ner som möjligt också om det är tempen nära vägbanan du är intresserad av.

En sån där IR-termometer kanske vore kul att använda, riktad ner i vägen för att få exakt temp...
Elpriset

Igår sa Sverigedemokraterna och Liberalerna […]

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]