Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Megawatt
Hej Volvovänner....

Jag har en 745a som trilskas med handbromsen har precis köpt bilen av en kille som tröttnade på ständiga tvåor på handbromsen. Wirar och backar är i gott skick och det kärvar inte nånstans och det känns rätt när man drar i spaken.

men handbromsen tar knappt framåt.. men låser kanon bakåt....hur kommer sig detta är nått felmonterat??

Mvh Joacim
Användarvisningsbild
av sidhabo
Hm, jag vet ju inte exakt hur det är på din 92:a ... Men på min 745 -88 så är det bara handbroms på bakhjulen. Vilket ju är normalt för de årsmodeller jag har erfarenheter av :)
Men det kankse är annorlunda för nyare modeller ....
Nån som vet ?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Enligt min erfarenhet så är det lite magiskt med handbroms wires. Behöver inte synas utifrån, men ändå kan det vara en kass wire som fungerar som ett jävla skruvstäd. Mitt grundtips om man har problem är att byta wire. Har hört att det är ett litet helvete på 760 ... Vet inte hur det är på 745. Min funkar bra än så länge :lol:
av Mr T
Skulle gissa på att det sitter fel grejjer på bilen alternativt grejjer från en tredjepartsleverantör som inte har rätt dimensioner vilket t ex gör att det är för stora glapp eller liknande.

Backar etc ska inte röra sig jättemycket och om då grejjorna är t ex lite för korta så kanske det kan få den här effekten.

Ett sätt att lösa problemet skulle kunna vara att på en bilskrot köpa hela kittet som sitter vid navet. Vajern är det nog inte fel på eftersom handbromsen tar "framåt".

Lycka till!

//Mr T
Användarvisningsbild
av emwtur
Backarna har ju lite "självlåsande" effekt , vridmomentet som trumman trycker på backarna med vill ju låsa den ena backen och släppa den andra,
om trumman snurrar framåt, mekanismen som pressar isär backarna sitter längst ner,
så kommer ju momentet att trycka den bakre backen mot trumman och den främre kommer att dras loss från trumman, så det låter ju som om du bara bromsar med den främre backen - då får du bra handbroms bakåt och sämre framåt. jag kommer inte ihåg hur mekanismen i botten på trumman ser ut nu - vad jag minns går den väl inte att vända fel - eller förväxla höger/vänster ?

nåväl :
* kolla att mekanismen i botten på trumman verkligen kan röra sig åt båda hållen
* växla eventuellt främre och bakre bromsback. om inte det går - skifta beläggen höger/vänster,
* kolla att beläggen inte är skadade/oljiga.

kommer inte på mer just nu...

/emwtur
av CoqRouge
Handbromsen tar endast på bakhjulen.

Backarna slits om handbromsen endast används åt ett håll, tex alltid parkeras i en nedförsbacke. Backarna slits då och tar sämre i liknande läge men utmärkt om man parkerar i en uppförsbacke. Man kan skulle kunna likna effekten på backarna med fiskfjäll som är slät åt ett håll men tar emot när man drar åt andra hållet.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Megawatt skrev: Wirar och backar är i gott skick och det kärvar inte nånstans och det känns rätt när man drar i spaken.Mvh Joacim
Har du verkligen broms-BACKAR på din Joacim ? På min är det skivor och klossar runt om.
Användarvisningsbild
av Tomas88
sidhabo skrev:
Megawatt skrev: Wirar och backar är i gott skick och det kärvar inte nånstans och det känns rätt när man drar i spaken.Mvh Joacim
Har du verkligen broms-BACKAR på din Joacim ? På min är det skivor och klossar runt om.
Jo men till handbromsen är det bromsbackar.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Tomas88 skrev: Jo men till handbromsen är det bromsbackar.
Aha, living and learning ... tack för info. Har bara haft min några veckor så jag har inte kollat på nåt bromseri än .... men det lär väl komma :)
Elpriset

Igår sa Sverigedemokraterna och Liberalerna […]

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]