Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ruppe
Hallå Volvo-vänner,
Kör en Volvo 780 -87 med B280E-motor som i o f s bara gått knappa 9.000 mil, men som nu har en förskräcklig bränsletörst.
Samtidigt har den en tendens att "storkna" när den skall igång efter t ex stopp vid rödljus. Den vill inte gå "rent" om jag då varvar på tomgång. Den beter sig som om choken ligger i, kan det vara något sådant?
Får heller inte upp den riktigt i temp. Den stannar på ca 1/3-del av temp-skalan. Kan det ha ett samband?
Tacksam föra alla tips och råd.

/ Ruppe
av Teamblyfot
Vet inte men Motorn B280E är ju inte känd för att vara bränslesnål. Hade en 760 en gång i tiden som också var ganska törstig :)
av DDD
Har ägt en 760 GLE med just den motorn B280E. Hade ibland förbrukning som låg mellan 1,2-1,5l/mil och då var motorn helt frisk.

Var det längesen du bytte stift, fördelarlock eller rotor? Ang tempen så får du nog byta termostat på den.

Svårt att svara på om allt kan ha ett samband eller inte men en service skadar aldrig.

MVH
av mrivar
Har du löst problemet ? för det är precis likadant för mig. den storknar vid rödlysen(men bara när motorn är kall) och drar kopiöst med soppa, senast låg den på 1,75L/mil. för bara en månad sen låg det på 1,3-1,4. det luktar mycket bensin om avgaserna också. har bytt luftmassemätaren utan resultat. kan det va nåt med kallstarts-anordningen?? jag har letat men hittar ingen separat kallstartsventil,sköts det genom dom vanliga spridarna ? var sitter tempgivaren som reglerar kallstarten, kan det va den som ballat ur ? hoppas nån sitter inne med information innan jag ruineras av bensinräkningar :cry:

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]