Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av adaml
Hej , har skruva konstant 2 veckor snart och nu vet jag knapp vad ja ska byta längre.
Det hela började med att bilen började gå konstig och inte svara på gasen, som utvecklades till att den började blöddra och baktände. Nu vill den inte starta alls, och följande delar är bytt:

tändspole, tändkablar, fördelare, tändstift, hallgivare, tändmodul, luftmängdsmätare, lambasond, tomgångsmotorn,
Har även komp testa den och det var samma i alla, 9 låg det på...

Det visade sig idag att den inte längre får bensin och jag är inne på att det kan vara styrboxen som lagt av till spridarna. (Dock har jag hört att det är väldigt ovanligt)

För bensin kommer fram till spridarna men tändstiften är torra!

Problemen uppstod under mindre än 2 dagar.

Det sitter även chip i den med ett väldigt kablach som inte verkar allt för seriöst.

Någon som har någon idé vad det kan vara för fel?
av jokos
Bränslestyrboxen tror jag. Hade samma fel på min. Bytte box sen gick den. Men...kolla först om du har ström fram till spridarna i tändläget. Det går två kablar till dem. Den ena är gråvit den andra grön/blå tror jag. Den gråvita är jord. Den får pulser från boxen. Kolla om du har ström i den grön/blå kabeln först. Koppla en testlampa mellan den och jord på batteriet. Har du tur så har du strömlöst där-då är det med all säkerhet spridarreläet som gett upp. Det är tydligen vanligt. Sitter på höger innerskärm vid expansionskärlet. John.
av adaml
jokos skrev:Bränslestyrboxen tror jag. Hade samma fel på min. Bytte box sen gick den. Men...kolla först om du har ström fram till spridarna i tändläget. Det går två kablar till dem. Den ena är gråvit den andra grön/blå tror jag. Den gråvita är jord. Den får pulser från boxen. Kolla om du har ström i den grön/blå kabeln först. Koppla en testlampa mellan den och jord på batteriet. Har du tur så har du strömlöst där-då är det med all säkerhet spridarreläet som gett upp. Det är tydligen vanligt. Sitter på höger innerskärm vid expansionskärlet. John.

Japp det ska jag ta och testa imorn ! återkommer med svar :P
av jokos
Den gråa ska det vara jord på. Bara i pulser-mera gas=tätare pulser. Bränslestyrboxen sitter på passagerarsidan nere vid fötterna. Ta bort plastkåpan mot skärmen så ser du den.
Skruva bort spridarna från insugningsröret och koppla ihop dem med bränsle och elanslutningarna. Lägg dem så att de kan spruta i ett stort kärl. Kör motorn i startläget-nu skall spridarna öppna och spruta bensin.
av adaml
jokos skrev:Adaml))))))Har du fått igång bilen??????
Japp den funkar nu , vet faktistk inte riktigt vad felet var ! tror de va dålig jord i bränslestyrboxen ;P tack för hjälpen :D

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]