Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

jag vill bara kolla med er ifall det är svårt/lätt att byta stötdämpare och fjädrar runt om på en 740? jag har skruvat en del med 740 innan men alldrig bytt stötdämpare/fjädrar.

hur går man tillväga när man byter bak? är det väldigt svårt? måste man pressa ihp fjädern?
hur går man tillväga fram? är det svårare fram? där måste väl fjädern pressas samman?

sen undrar jag bara över om jag kan köpa delarna på biltema eller bör jag gå till volvo? hur är det ska jag välja gas/olja nån betydelse för bilen?
hittade också förstärkta fjädrar för bak, är det nåt att välja då min bil ofta är tungt lastad? blir det svårare att byta till förstärkta?
Bak ganska lätt. Fram lite krångligare. Stötdämparna är insatser i fjäderbenet vilket måste lossas åtminstone i ovankant om jag minns rätt. Jag tror det finns ett specialverktyg för att skruva isär benen, inte säker på att det är absolut nödvändigt dock. Jag tror man måste komprimera fjädern fram.
Jag satte i Biltema runt om i min 945 för ett par år sedan (3-4000 mil kanske). De funkar fortfarande men det skadar ju inte att jämföra med priserna på originaldelar. Jag kör med Biltemas förstärkta fjädrar bak och de fungerar alldeles utmärkt. Så där vansinnigt hårda är de dock inte. Det är inga problem att köra med tom bil om det är det du undrar över. Det är inte svårare att byta till förstärkta.

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]