Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rockabilly_5
tjena har en volvo 940 gl årsmodell 93 och nu är det så att ja airbagen har löst ut när ja sladda och råka köra upp på en trottoarkant :oops: och då löste airbagen ut fast det inte vart nå skador på fronten var bara däcken som tog i kanten och nu går det knappt att köra bilen servon försvann . hörde att det inte ska gå att köra bilen om airbagen har löst ut men det gick och sen ska den väl inte lösa ut om bara däcken tar i ? nån som har nå förslag på vad ja ska göra ? mvh johnny
Användarvisningsbild
av Rookkeer
rockabilly_5 skrev:tjena har en volvo 940 gl årsmodell 93 och nu är det så att ja airbagen har löst ut när ja sladda och råka köra upp på en trottoarkant :oops: och då löste airbagen ut fast det inte vart nå skador på fronten var bara däcken som tog i kanten och nu går det knappt att köra bilen servon försvann . hörde att det inte ska gå att köra bilen om airbagen har löst ut men det gick och sen ska den väl inte lösa ut om bara däcken tar i ? nån som har nå förslag på vad ja ska göra ? mvh johnny
Det jag fick lära mig på fordon var att det är bara volvo om mna har en volvo som får pilla med airbagen.

kolla samtidigt vad det kan beropå att den utlöste sig, Rätta mig någon om jag har fel
Användarvisningsbild
av CarMan
man kan vist köra en bil där airbagen löst ut.
nu kan jag inte just systemet i din bil, men då det är en äldre bil så kan det var så att den har en makanisk & en ekektronsik avkänning för krock. om bilen varit krockad tidigare o den mekansika en är bytt, så kan airbagen lösas ut förtidigt.
sen kan det säkert finnas andra orsaker också, men normalt så ska det krävas en regäl smäll inan den löserut

(tecknicken går raskt fram på detta område, så äldre bilar är inte alls lika duktiga på att tyda DATA som nya)
Användarvisningsbild
av camaro69
På tidiga modeller fanns en konstruktion med en kula i ett rör. När kulan slungades med tillräcklig hastighet mot rörets ände/a löste airbagen ut.

Det handlar alltså om krockkraften, och inte hur stor skadan blir på fronten.
Användarvisningsbild
av CarMan
camaro69 skrev:På tidiga modeller fanns en konstruktion med en kula i ett rör. När kulan slungades med tillräcklig hastighet mot rörets ände/a löste airbagen ut.

Det handlar alltså om krockkraften, och inte hur stor skadan blir på fronten.
Men det har väll aldrig funits system som endast styr med en givare? den givare d pratar om brukar sitta i styrenheten & ska ha signal från en "accelerometer" som siter i frint eller sida på bilen. styrenheten ska tolka signalen från accelerometern. om stryenheten tycker att signalen är en krock, så har du passerar steg 1, om sen kulan, "bottnar" så når du steg 2 & då löser systemet ut.

om nu styrenheten har varit med om en krock tidigare men ej bytts, så kan airbagen lösa ut efter steg 1.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Givaren sitter i golvet under förarsätet. Den innehåller b.a. "piezoelektriska givarelement".
Dessa känner av retardation/krocksignaler vid kollision. :wink:
av Jonasolof
jag hyrde en Citrën C3 i Frankrike och mötte en kväll ett stort vildsvin i 100 km/h. Svinet stod som ett badkar ut från vägkanten med lågt hängande huvud. Båda airbags löste ut. Enda skadorna på bilen var ett sprucket lampglas höger fram och lite plastbitar från en spoiler. Vildsvinet avvek. Bilen gick inte att starta vilket ledde till stort besvär. Tror att bränslepumpen kopplas ut. Förmodligen slog huvudet mest i höger framhjul. Bilens kurs ändrades ej vilket var tur för jag körde i en tätvuxen allé med stora träd alldeles intill vägbanan.

Slutsats: Om en momentan retardation inträffar så kan kuddarna lösa ut, även om farten inte ändras märkbart. Om farten är hög hinner inte systemet kolla vad som händer i efterförloppet till kollisionen och då löser airbags. Olika på olika märken. Finns massor skrivet på nätet fr a från USA.

följd: Bestående öronsus i höger öra som var vänt mot passagerarsidans airbag (var ensam i bilen).

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]