Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av K-Man
Min gamla ambulans har börjat läcka olja i framkant av motorn nånstans. Det har stänkt runt en hel del så det är svårt att avgöra varifrån. Nån som känner till var den gamla v6an brukar läcka? Den har gått ca 35000 mil

Mvh Kalle
av Addekarlsson
Ett vanligt ställe på V6-an är framme runt hela bröstkåpan, eller vad den heter. Alltså, hela kåpan längst fram, som det sitter en Y-formad packning på...

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av K-Man
ajajaj... låter inte helt lättfixat.. sitter lite dumt till ju.. Kanske får lite plats när man tar bort fläkt och remskivor....
av Addekarlsson
Nu är det alldeles för länge sen jag höll på med Volvos V6, men det borde inte vara så stora problem att fixa på plats om man tar bort fläkt, skivor och sånt där.

Men försök spola rent och kolla att det är där innan du börjar. Dumt att ge sig på såna jobb i onödan. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av K-Man
ja en motortvätt behövs. börjar väl brinna i generatorn snart :) Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
av K-Man
Sitter blixtljus runtom faktiskt men de knyckte styrboxen till dem när de sålde den så de funkar tyvärr inte :(
Det verkar mycket riktigt vara den där främre kåpan. Det läcker i framkant av högra cylinderraden, rakt ovanför generatorn. När man stängt av motorn står det och droppar rakt in i generatorn. Mindre bra. Fått dålig laddning och startproblem så jag måste försöka fixa detta omgående. Jag hoppas kunna göra det själv och slippa verkstadskostnaderna.

Hur svårt är det att få bort remskivorna? Krävs avdragare? Nåt som är västergängat? Hur mycket nya packningar behövs? Packboxar till alla axlar eller? Hur tätas denna kåpa? Vanlig papperspackning?

Hur rengör man generatorn så att den laddar igen? Spraya i avfettning och spola ur, kan det funka?
av Ebbe
Ta bort laddningsrelät innan du avfettar! Blås torrt med tryckluft.
Ebbe
av Kall8
K-Man skrev:Sitter blixtljus runtom faktiskt men de knyckte styrboxen till dem när de sålde den så de funkar tyvärr inte :(
Det verkar mycket riktigt vara den där främre kåpan. Det läcker i framkant av högra cylinderraden, rakt ovanför generatorn. När man stängt av motorn står det och droppar rakt in i generatorn. Mindre bra. Fått dålig laddning och startproblem så jag måste försöka fixa detta omgående. Jag hoppas kunna göra det själv och slippa verkstadskostnaderna.

Hur svårt är det att få bort remskivorna? Krävs avdragare? Nåt som är västergängat? Hur mycket nya packningar behövs? Packboxar till alla axlar eller? Hur tätas denna kåpa? Vanlig papperspackning?

Hur rengör man generatorn så att den laddar igen? Spraya i avfettning och spola ur, kan det funka?

Blixtljus är på väg ut, nu kör polisen med LED-ljus. Såg det på en SÄPO-bil härom dagen.
Standby säljer sånt samt nanopuls. Sen hittade jag en annan sida http://www.ersystems.se De säljer också LED-ljus till shyssta priser. Bild

[youtube]otZDoyZ3Jh0[/youtube]

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]