Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av draxxx
Det är så att jag har en Volvo 944 Turbo -94:a, automatare som har gått 38000mil nu. Jag kör den på 60% E85 o resten vanlig 95oktans bensin.

Fel #1
Idag när jag var ute o körde så började lampan för lamban att lysa, samtidigt som det, så luktade det lite brännt en stund (kan varit utifrån). Jag har märkt nu efter att jag har kört lite granna att soppe mätaren sjunker lite väl fort efter att den har tänts. Så jag misstänker att den tar lite väl mycket soppa.

Frågan är nu om det kan vara lambdasonden som är risig. Enligt intrukstionsboken så står det "elektroniksfel" eller något likande.

Jag har visserligen inte hunnit med att kolla felkoderna än på bilen, vilket jag ska göra i morgon. Bilen går lika bra som vanligt men är det någon som vet vad det kan bero på? Kan det vara att jag har kört etanol på den?

Fel #2

Han jag köpte bilen av sa att bilen kan vara helt död ibland för att där inte är ström i den ibland. så han har satt en huvudströmbrytare framme vid batteriet som man får slå till var natt.

Jag har upptäckt att ibland när man stänger av bilen så fortsätter lyset att lysa även om man slår över den till parkeringsljus o det andra läget. Plus när man har stängt av bilen så lyser knapparna till elhissarna hela tiden i framdörrarna, men det är inte dem som suger musten av bilen vad jag tror.

Jag brukar inte ta strömmen på bilen om jag ser att de inte lyser o då startar den utan problem dagen där på. Men ser jag att de lyser så får jag bryta skitet.

Jag kollade felkoderna med en gång då jag fick reda på detta men de visade att allt var ok så jag har inte någonaning om vad det kan vara nu.

Hoppas där är någon som förstår sig på detta nu, jag har försökt skriva allt jag vet från problemen nu.

Mvh / ola
Om du bryter strömmen vid batteriet, tappar du även minnes-strömmen på styrenheterna (d.v.s. om det fanns felkoder så försvinner dom när du bryter strömmen)...
luktar bränt och drar mycket soppa - låter som bromsar som ligger an.
om det händer igen, kolla om något av hjulen känns varmare än dom andra, då vet du vilket hjul det är iallafall.

Elfelet . hmm - jag skulle börja med att leta efter och koppla bort "eftermonterade" pryttlar typ larm och mobiltelefon adaptrar - det finns mycket sånt på gamla volvo har jag märkt.

/emwtur
@ Jocke S

Det har jag visserligen inte tesat än får göra det i morgon. Så jag återkommer med det.

@ emwtur

Amen i och med den lamba lampan lyser så tror jag inte att det är bromsarna som ligger till, det brända tror jag bara var något utifrån. Men den har visst börjat ta mer soppa sedan lampan började lysa.

Elfelet är fortfarande magiskt, jag glömde säga att det är en gammal polisbil jag har så där har väl varit massa konstig utrustning på den. O jag vet också att det med elen har inte alltid varit så, för jag vet när förra ägaren hade den så var det inga sånna bekymmer.

Min bror trodde de kunde vara något wrång med den man bytar mellan halv, parkeringsljus o inget alls. För han hade varit med om något sånt fel på sin Jeep.
Att lambda lampan börjar lysa, behöver nödvändigtvis inte ha något samband med att han börjar dra soppa! Så kolla det som emwtur nämnde, det är så enkelt gjort :-)-)

Nästa gång lampan börjar lysa föreslår jag att du fortast möjligt, utan att du hinner bryta huvudströmmen läser av felkoderna. Men att han dricker soppa kan också naturligtvis ha att göra med förbränningen, taskigt spjäll, felaktiga värden från lambdan, felaktiga värden från tempmätare osv. Sådana fel kan diagnostikboxen hjälpa dig på traven, så vet du i vilken ände du ska börja felsökandet!

Detta med belysningen låter som något reläfel, kortis någonstans eller liknande. Vet inte om tändlåset kan påverka detta, då du nämner att även instrumentbelysning för fönsterhissarna lyser. Kortis i tändplattan till tändlåset kan vara en orsak...
Om det sitter drag på bilen så kolla kopplingsdosan.
Kan ge de mest mystiska belysningsfel när den är ärgig.
//Björn
Är kontakten halvrisig, bytt skiten direkt! Finns ingen lönsamhet att hållas med gamla ärjade skitkontakter, dessa kostar en spottstyver på biltema!
Kan det vara så att det är för mycket sprit i bilen och därav anledningen till att lambda-lampan lyser? Skulle vara intresant att få veta vilken felkod du har som tänt lampan!

//David

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]