Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av netty78
Min 745a av årsmodell -88 vägrar starta, detta har hänt förut oxå men än ingen som kommit på vad felet är.
har testat med startgas, startkablar men inget hjälper. Det enda som hittills funkat är att dra igång den med bogserlina och det är ju inte alltid det finns till hands.

Själv är jag ganska kass på bilar, men försöker gärna :)

Har fått hjälp med att byta tändstift, tändkablar, fördelaren + locket (har hört att det kan vara fukt där)... Men har även bytt tankamaturen bak i skuffen, bränslefiltret, luftmängdmätaren och den där saken till kallstarten... Fixade samtidigt alla jordpunkter och batteripolerna.

Det började med att den bara inte ville starta, sen tappade den tomgången... Därför byttes alla sakerna ut samtidigt bara för att... Detta skedde i våras och bilen har gått klockrent i över ett halvår, men så idag är den lika död och svarar inte på nåt jag gör. Testat allt utom att dra igång den...

Så vad kan det vara och den största frågan. Hur sjutton kan jag fixa det???

Är nästan helt säker på att det är en 230F
Användarvisningsbild
av Ticken
Det krävs väl två saker för att bilen ska gå. och det är SOPPA och GNISTA. Har du kollat så det finns och funkar som det ska?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Ticken
Nu är jag långt ifrån 100% säker men jag vill minnas att det fanns någon tok med en 240 turbo i min gamla skola som lyfte ur en spridare i taget och lät den gå i en petflaska och kontrollerade hur mkt soppa som kom under en viss tid..
men det där kan nog någon mer insatt svara på än jag :)

/Turbo+
av netty78
Hm.. lät ju lite mera avancerat än vad som nybörjare ska ge mig in på :) men tack för tipset, om inte annat kan jag ju sätta nån grabb i närheten på att testa :D
av netty78
Nu har jag fått tips om att det skulle kunna vara solenoiden i starmotorn.. Men den går ju runt..?
Ingen som vet vad det kan vara? Helst ska det ju vara nåt enkelt som ett relä elr så :D
av 945S
Förutsatt att startmotorn drar runt motorn:
Är det gnista + bensin i cylindrarna (blir tändstiften blöta?)?
Att det finns bensin i tanken eller i någon slang utanför motorn säger inte så mycket. Den måste in i cylindern för att göra nytta. ;-)

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]