Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matte
Hej! Har en 740 -89 som jag bytte kopplingswire på för bara några månader sedan. Tror inte att det var bytt någon gång tidigare. När jag bytte wiren för några månader sedan gick det bra och det har funkat fint - till för en halvtimme sedan då min fru ringde och hade blivit stående, med trasig wire. Frågan är om jag gjorde fel vid monteringen eller kan man ha sån otur efter bara några månader? Funderar på en sak. Ska det vara någon gummibussning i hålet på kopplingspedalen? Det var inte det när jag bytte, så pedalen kan ha skavt sönder wiren. Vid uppspänning av wiren ska det vara 1-3 mm spel, kan mer eller mindre spel göra att wiren går av. Någon som vet, så att jag inte gör om samma (?) misstag igen?

Matte
av 945S
Nu har jag hydraulisk koppling så jag vet inte hur den ser ut, men jag tycker det borde räcka om det är något spel överhuvudtaget, så den inte sträcks onödigt mycket. Det borde väl gå att se var och hur den gick av och analysera om den skavdes av eller sträcktes/slets av om man tittar på vajern.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Har varit med om samma sak med en gammal 740 jag med!! Jag hade monterat "nippeln" vid pedalen på tvären mot för hur den skulle sitta med följd att den bröts åt fel håll varje gång jag frikopplade! Den wiren gick alltså av precis vid pedalen.

//David
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]