Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av erlin3
Har en 740 -91 som ibland vägrar starta, den går då att starta med startkablar utan problem, men all el fungerar i övrigt. Förutom att det ibland kan vara svagare ljus i instrumentbrädan eller att blinkersen blinkar långsamt eller bara ett av extraljusen fungerar eller liknande. Tidigare i somras dog all el helt plötsligt ibland när man körde och när man då stängde av motorn och startade den igen fungerade allt igen. Nån som vet vad detta kan bero på, är det bara ett nytt batteri som behövs? Har förstått att bränslerelät ofta pajar på dessa bilar, men det är bytt tidigare i år.
av Hemulen
Kolla så att laddlampan lyser med tändningen på och sedan slocknar med motorn igång.Kanske prova att mäta med en multimeter på batteriet med motorn igång,strömförbrukare på. Din multimeter ska visa runt 14 volt ,gör den det funkar troligtvis laddningen. ;-//
av kudden
Hade detta problem för ett tag sedan.Kolla först med en extra jordkabel.ta en startkabel och sätt på jord från batteriet till en jordpunkt i motorn. Funkar det då är det jordningen.funkar det inte det så utgå att batteriet är slut.Mitt batteri var det men jag förstod inte att det inte gav ampere nog att starta fast start motorn gick runt.Kan du låna ett batteri och testa så gör det först.Hoppas det löser sig.(det gör det) :) Förresten finns det en tråd om detta.740 som inte startar. :wink:
av erlin3
Nytt batteri inköpt, visar sig att det inte laddar, nån som vet vad felet kan vara? Generatorn?, Nåt relä eller nåt? Nåt bra sätt att ta reda på vad det är som är trasigt och hur man fixar?
Användarvisningsbild
av B4B
erlin3 skrev:Nytt batteri inköpt, visar sig att det inte laddar, nån som vet vad felet kan vara? Generatorn?, Nåt relä eller nåt? Nåt bra sätt att ta reda på vad det är som är trasigt och hur man fixar?
Har du konstaterat att generatorn inte laddar, så rekommenderar jag att du lämnar in den till någon som kan reparera den. För ganska precis ett år sedan hade jag detta fel på en 740 GL -90. Det visar sig att laddningsregulatorn med sina inbyggda kol, samt släpringar är slut. Lämnar in den för reparation, där byts laddningsregulatorn, släpringar och 2st. lager, för ca. 1.000:- inklusive arbetskostnad och moms. :-)-)
En utbytes generator kostar minst det dubbla på t.ex. Mekonomen och Meca.
av jetim
Du kan också skruva loss regulatorn själv (2 skruvar) och se om det finns några kol kvar överhuvudtaget. De brukar ta slut. Kolla då samtidigt att inte släpringarna har en ränna insliten där kolen går för då håller inte de nya kolen länge heller.

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]