Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jockedentredje
Hejsan!!

Har läst här i ett år och rotat och inte fått så speciellt mycket att fungera, brukar vara försiktig med att starta trådar men nu ger jag mig fan på att få ordning på skiten.

Har en volvo 945 B230F -92 Reg ELL982 för er som vill kolla upp den mer.

Den gick fint när jag köpte den för två år sedan ungefär men efter att ha kört 400 mil upp och ner till tromsö norge med den så dog den första gången 10 mil innan jag kom hem. Den startade kort därefter och gick som en klocka.

Nu har den stannat med jämna mellanrum för att sedan starta efter en kort stund igen.
Felkod 121 lambdasond (dock något annat som är fel då denna får fel avgasvärden)

Bytt följande:
Bränslepump fram
Bränslepump tank
LMM
Bränslerelä bytt sedan tidigare -05
Lambdasond bytt sedan tidigare -05

När jag kopplar ur LMM går den att köra och starta direkt när den stannat, misstänker dock att den bara går på någon form av "NÖDPROGRAM" och därför går felfritt.

Har funderar på att göra rent spjällhuset.

Någon som haft liknande problem eller har en aning vad det kan vara? Sett att fler har samma problem.

Vore MYCKET TACKSAM för all hjälp jag kan få, verkstad vägrar jag blanda in såvida det inte gäller en bil för 2 miljoner och växellådan kraschat
av allan_25
jag har samma problem men på mitt diagnosutag får jag fram att det är impulgiveren sedan det där med LMM vett jag ingen ting om , det fatter jag inte........... konstigt att det är lamnda sonden som knasar?????
av jockedentredje
jocke s: Jepp, vad tycker du jag ska göra med den? Mäta motstånd?

Allan25: Jag fick också från impulsgivaren tidigare, jag nollställde felkoderna och vipps så har det aldrig kommit tillbaka sedan dess, var väl ett tag sen. Hoppas det är så lätt att det bara är att byta ut den, fast den sitter väl säkert som berget
Användarvisningsbild
av Jocke S.
* Tändning av.
* Koppla ur kontakt till LMM.
Peta tillbaka gummit (mot kabeln) på kontakten så du når stiften på kabelsidan för att mäta därifrån. Mät inte på framsidan, då detta kan skada klämmorna i stiften.
* Mät resistans mellan stift 1 (på kabeln) och jord (chassi). Här ska du ha 0 ohm.
* Vrid på tändningen och mät spänning mellan stift 5 (på kabeln) och jord. Här ska du ha batterispänning.
* Vrid av tändningen och koppla in kontakten i LMM.
* Vrid på tändningen och mät spänning:
Mellan stift 3 (positiv) och 2 (negativ) = Inom ramen 1,35 till 1,42 volt.
Mellan stift 1 och jord = 0 volt.
Mellan stift 2 och jord = 0 volt.
Mellan stift 5 och jord = batterispänning.
* Starta motorn och låt gå på tomgång (ca 750 rpm.)
* Mät spänning:
Mellan stift 2 och jord = 0 volt.
Mellan stift 3 (positiv) och 2 (negativ) = ca 2,3 volt (ökar med motorns varvtal).

Vad är det för nummer på din LMM? Tänkte så du har rätt LMM!?
av allan_25
har du kollat om impuls felkoden har kommit tillbaka. för jag raderade den felkoden också men bilen gick bara ca 2 månader då hade felkoden kommit tillbaka så jag köpte en ny sen dess har det inte varit några problem alls den kostade 345:- på liljas och den satt inte som berg den var den lattaste att ta bort på bilen enligt mig :P men det var lite knepigt att komma åt den.

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]