Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av marasp
någon som provat? E85 konverterat en 960?
och lyckats bra?
var kopplar man in sig?
är det Flexitune II som gäller?
kallstart funtion?
Mvh
Jag har konverterat min 95:a med större spridare samt ett lite högre bränsletryck (3,5-3,8bar mot originalets 3,0) vilket fungerar mycket bra. Har även monterat ett motstånd i serie med originaltempgivare till motorstyrningen för att kunna lura styrboxen att tro att motorn är kallare än den egentligen är. Även detta funkar skitbra!

Det du bör tänka på om du vill ha ett piggyback-system (typ flexitune) är att på 960 så skjuts spridarna av i två banker (har för mej att det 1 3 och 5 i den ena och 2 4 och 6 i den andra).

//David
Användarvisningsbild
av marasp
låter inte så dumt hur mycket drar den/milen?
bara svårt att hitta billiga spridare :???:
sen är det lite jobb om man behöver köra på bensin...

jag har konverterat en 745-90 men flexitune tycker det funka bra förutom lite svårstartad nu när det är kallare borde väl lura den boxen med.
så du menar det inte funkar med en flexitune? på 960 med två banker...
Nybbe_gefle skrev:Jag har konverterat min 95:a med större spridare samt ett lite högre bränsletryck (3,5-3,8bar mot originalets 3,0) vilket fungerar mycket bra. Har även monterat ett motstånd i serie med originaltempgivare till motorstyrningen för att kunna lura styrboxen att tro att motorn är kallare än den egentligen är. Även detta funkar skitbra!

Det du bör tänka på om du vill ha ett piggyback-system (typ flexitune) är att på 960 så skjuts spridarna av i två banker (har för mej att det 1 3 och 5 i den ena och 2 4 och 6 i den andra).

//David
Har du testat att köra med original spridare och högre bränsletryck?
Jocke>>Jajamensan det har jag! Men vid fullt öppet spjäll (WOT) och fullast så gick den för magert. Sen kändes det inte överdrivet hälsosamt att låta pumpen gå på nästan 6bar!! Denna lösning fungerar så mycket bättre!

Marasp>>Spridare hittar du relativt billigt via diverse internetforum (typ TPC). Det jag menar med flexitune och två banker är att du kan inte köra en likadan flexitune som du satte i 745:an (745:an skjuter av alla spridare samtidigt, medans 960 skjuter av tre åt gången). Har dock för mej att flexitune II kan hantera ett sådant system.

Förbrukningen ligger mellan 1,3 och 1,9 beroende på hur tung gasfoten är. Med 1400kg boggihusvagn efter slaskade den i sej 2,25!! Dessa siffror låter mycket men dra av 35% på dem så blir det helt plötsligt inte så blodigt!

//David
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]