Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av allan_25
jag har en 940 turbo + med en diffad bakaxel. varför släpper inte båda hjulen när man försöker börna. både raktfram och i cirkel. men när man börnar i cirkel så känner man att den vill rakt fram. varför greppar inte diffen ordentligt?
jag vet ej vad jag har för diff, om det är en slung- eller bromsdiff.
av 945S
Alla Volvos bakhjulsdrivna bilar har "diffad bakaxel".
Jag antar att du menar att den har bromsad differential.

Att den vill rakt fram tyder på att diffen är låst eller åtminstone bromsad, vilket innebär att diffbromsen fungerar. Jag gissar på att du måste "börna" mer för att få båda hjulen att släppa ordentligt. Testa att trycka hårdare på gaspedalen med andra ord. Det kanske hjälper att svänga snävare också.
av allan_25
jag tryckte på hårt på gasen när jag försökta börna men det kanske inte är tillräckligt med hk i motorn men jag ska försöka göra det du sa
Användarvisningsbild
av eccy243
Såhär fick jag ett kvtitto på att min lameldiff fungerade: Stod med vänster bakhjul på asfalt och höger på gräs. La i Driven och klev på. Det som hände då var att det hjul som stod på gräset började spinna några varv, sen nöp lamellen ihop och då högg asfalts-hjulet till, och bilen drog iväg. :) Det högg till så pass att det blev ett litet svart märke i vägen.
av allan_25
det borde jag pröva tack :)

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]