Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av suecoloco
Jag passade på att kolla tändstiften när jag bytte kylare på bilen idag och upptäckte att speciellt ett av tändstiften var väldigt oljigt..De andra var också lite oljiga och skitiga men inte lika illa. Var kan detta komma ifrån, nån som har koll? Ventiltätningar eller varifrån kan oljan komma? Jag tror inte (hoppas inte) det kommer från förbränningsrummet men om det gör det då är det väl kolvringar och sånt eller? Verkar jobbigt. Please hjälp mig!!

/P-A
av Cicaro
Enligt Haynes är detta ett tecken på "slitna kolvringar eller ventilstyrning" Tyvärr är jag inte experten som kan svara på vad det kan vara men en sökning på nätet gav följande träff som handlar om samma sak, om än på en BMW
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=115978

Kanske ger några ideer om ingen annan kommer upp med något bättre iaf.

Lycka till
Användarvisningsbild
av emwtur
ett kompressionsprov brukar visa på om man har problem med kolvringarna,
speciellt om man först gör ett prov, skvätter i lite olja, typ "en kapsyl" i varje cylinder, och sedan gör ett andra kompressionsprov
- om det andra provet är mycket bättre ( jämnare ) så brukar det visa på att kolvringarna inte tätar, ( oljan hjälper till att täta)

ventilstyrningar brukar visa sig med blårök när man startar bilen efter att den fått stå en stund ( oljan rinner ner efter ventilskaften när bilen står stilla )

/tur
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]