Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Kallstartventil finns inte på alla, mycket möjligt att du inte har nån.

Temgivaren sitter under insuget, trångt att komma åt. Det är den bakre som är till motorn, samma typ av kontaktstycke som på spridarna. Den främre med runda stift är till tempmätaren.

Det finns ett luftinsläpp längst ner på A-stolpen, en liten fjäder i luckan håller den i helt öppet eller helt stängt läge. Om fjädern ramlar bort står den lite hur som helst.
av Alexandur
Jag är mycket intresserad av hur den här tråden utvecklar sig, jag har nämligen exakt samma problem!
Har dock B230A motor med förgasare, manuell choke.

Om nån lyckas knäcka problemet... skriv gärna hur :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Förgasare är lite annat, kanske skulle ha startat en ny tråd. Men den här tråden är gammal så vi stör väl ingen om vi tar det här.

Varmstartproblem på en förgasare är oftast för att den blir sur. Även om allt är riktigt ska du starta med full gas om den är varm. Hjälper inte det finns det en del att se över:
CO-inställning. Kolla hur det ser ut på det senaste besiktningsprotokollet. Det stämmer inte iom att bilprovningen mäter med inkopplad pulsair, men är det under 1% är det antagligen inte för högt.

Flottörhusventilation. På plasten där slangen från luftfiltret sitter finns det en magnetventil och ett par slangar. Funktionen är som följer: Med tändningen av ventileras flottörhuset ut i en slang som slutar nere vid växellådsbalken. Med tändningen på ventileras det innanför slangen från luftfiltret i stället. Kolla (blås) så slangen ner inte är igensatt. Sätt på tändningen, dra isär kabeln till ventilen och "dutta" ihop kablarna igen. Lyssna så det klickar i ventilen.
En serviceåtgärd för att underlätta varmstart var att flytta jorden till ventilen till 50 på startmotorn. Det gör att den ventilerar utåt under tiden startmotorn går.

Flottörnivå. Är den för hög är det större risk att det surar igen. Det innebär att du får ta loss förgasaren och skruva bort flottörhuset i botten. Nålventilen har en fjädrande del som flottören trycker på. Luta förgasaren så att flottören ligger an, men inte trycker in den fjädrande delen. Nu ska den högsta punkten på flottören (om jag kommer ihåg rätt) ligga 9-11 mm över packningsplanet mot flottörhuset.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]