Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kokodril
Halloj!

Finns det något man kan göra för att hjälpa en 740GLT 16v (B234F) som tickar när man kallstartar den? Bilen i fråga har gått 30500 mil. Tidigare ägare har nog slarvat lite med oljebyten för det syns en del koks när man tittar ner i oljepåfyllningen.

När bilen har stått över natten och jag ska till jobbet tickar det ganska ordentligt om den innan motorn blir varm.. I början låter det riktigt illa, sen blir det mindre högljutt ju varmare motorn blir och tickandet kommer och går lite grann. efter ca 5 minuter slutar den ticka.. Förutom tickandet går motorn som den ska.
Tickandet har blivit värre de senaste veckorna också tycker jag.. Jag ska testa att byta olja till helgen och se om det hjälper något men finns det något mer man kan göra?
av SteffeB
Ooops, kan hända att silen i pumpen är igensatt av klegg oxå¨, har sabbat en motor på en sån skitsak tyvärr, lågt oljetryck var bara förnamnet.
Testa med att försöka skrapa silen från oljepluggen, kan ju kanske lysa med smal ficklampa för en optisk kontroll också.

(Det verkar som om byte från mineral till syntetolja skapar problem efter ett längre tag, synteten "tvättar" bort avlagringar som sen lossnar och sätter igen vitala delar.)
av Kokodril
OK, var sitter silen i förhållande till pluggen då? =)

Lustigt att du nämner syntetolja för jag har kört den på syntet sen jag köpte den. Bytte olja i början på december när jag precis köpt bilen och den har väl gått ca 750 mil med synteten jag hällde i då. Vad den har gått med för olja innan har jag ingen aning om...

Har hört talas om att man kan slå i medel som tvättar motorn invändigt i samband med oljebyte. Och även att man kan hälla i en halvliter diesel i oljan och köra några minuter innan man byter för att rengöra lyftare och kanaler. Kan det funka?

Edit: Kan tillägga att bilen tickade på samma sätt i vintras när det var minusgrader ute, men den har inte gjort det tidigare när det är såpass varmt ute som det är nu.
Hej!

Bytt oljan till en bra miniral olja och nytt oljefiltret.
Det är hydraullyftarna som låter och som är lite otäta. Det kan hjälpa med ny olja som gör att trycket i lyftarna inte försvinner så fort.
De äldre motorerna som har ett antal tusen mil bakom sig, ger mindre problem ifrån sig om man kör dem på mineral olja.

Lennart 960
av SteffeB
Silen sitter nog ganska ovanför oljepluggen, finns nog en massa bilder på nätet så att man skaffa sig en uppfattning om hur den sitter.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]