Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av royalbopper
Är det någon som har erfarenhet av att koppla om lock upen så att man styr den manuellt!

Som det är nu så går den i samtidigt med 4an.

Hur skulle man i så fall koppla det elektriska för att få manuell inkoppling av lock upen.

H sigge!
av metalHJ
Intressant tanke, att kunna styra lock up'en manuellt! Jag har liknande fenomen på min 960 -91, på trean känner man tydligt att lock up'en lägger i separat vid mindre belastning. Men just 4'an, så kopplar den in precis samtidigt som lådan växlar, därav kan det kännas som en "hårdare" växling jämfört med de andra växlarna.

För att kunna genomföra detta rent praktiskt, måste du nog modifiera om styranordningen till lådan. Och att ge sig på detta, känns lite vanskligt såvida man inte har stenkoll på hela den elektroniska styrningen till lådan.
av royalbopper
Är det verkligen ingen som har testat??

Jag får väl ta ett elschema o se vad jag kan testa mig fram till själv då.

H sigge!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Satt faktiskt och funderade på samma sak med min 850, men för att kunna koppla i den lite tidigare. Den låser inte förrän vid 120 på låg belastning (22% gaspådrag enligt boken), och så fort får man ju knappt ens åka i sverige :wink:
Men man behöver lura styrenheten att allt är normalt om den inte ska sätta felkod antar jag...
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]