Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Twinex
Har läst en del på forumet men får inte fram riktigt samma problem.

oftast så är tomgången stabil men ibland så kan den dö. Ibland när man startar och ibland när man har stannat bilen bara. Händer inte ofta men illa irriterande när den gör det.
Verkar som det kan vara tomgångsmotorn i alle fall av de jag hittat och läst. Försöka rengöra?

Finns det något mera de kan vara?
av Hemulen
Har en bekant med liknande trubbel,där är felet att renbränningen bara funkar ibland. Du kan ju kolla det genom att gasa upp bilen till lite över 2000varv och sedan stänga av motorn och kika in i massemätaren som du tidigare har lossat i framkant och se om det glöder.Du har ca 4 sekunder på dig.Alldrig fel att rengöra tomgångsmotorn om det var länge sedan sist. Spraya startgas runt slangar,spridare,insug plus bromsservoslangen kan kanske också vara en god ide". Fär ju börja någonstans. :roll:
av malm_84
Tycker att det låter som bränsle relät som spökar, stannar bilen under körning också?
Gör den det så kan du prova att löda om det, brukar vara dålig kallödning från fabrik.
av DDD
+ till dig för rubriksättningen.

Vad får du för felkoder?

Rengör tomgångsventilen (tomgångsmotorn), kolla så att LMM är ok. Kolla även spridarrelä. Den är svart och sitter moterad vid expansionskärlet mot framskrämsplåten.

MVH

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]