Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av allan_25
haloj jag har som projekt i skolan att byta kamaxel i min volvo 940 turbo +. och jag undrar vad är det för kam som sitter i orginal och lite fakta om den kammen om det skulle kunna gå. och vad rekomenderar ni för kam till en kille som mig som vill ha (SENARE) ca 400hk reker det med att bara byta kam tills man kommer upp i dessa tal eller ska man porta och plana toppen och borra och stroka??
mvh allan_25
Användarvisningsbild
av Ticken
Tja Allan.

Om jag förstod dig rätt nu så vill du veta vilken kamaxel kan du ska ha i för att få 400hk?

Jag är långt ifrån en bilexpert men kan nog med rätt stor säkerhet säga att det inte räcker med en annan kamaxel.
För att få ut så mycket effekt ur motorn så krävs det rätt omfattande ombyggnationer.

Ett tips kanske kan vara att bygga en återcirkulerande dumpventil, plocka ner och renovera turbon eller varför inte byta kamrem samtidigt som du byter kammen?
Det kanske är mer lämpligt som skolprojekt :o)

Hoppas du fortsätter att meka och lycka till med volvon!

/ Turbo+
av allan_25
tack för svaren jag ska byte kammrem sammtidigt som jag byter kamm men vist kan man byte kamm bara så där och få ut lite mer hästar. behöver man byta något annat eller är det bara att sätta i kammen och sen tuta och lköra
mvh allan_25
av allan_25
vad rekomenderar ni för kamm att börja med???? jag har tänkt på kg´s turbo kamm

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]