Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Huggo
har en 960 91 som jag skall byta låda i.Från aut till manuell.
Har frågat tidigare men hittade inte tråden.
Provade att dra husvagnen med S80 men var inget vidare,vill ha mer pulver + bakhjulsdrift.
Som sagt var.95-96 var det väl man låda i 960-965.
Vad behövs bytas igentligen.
Lådan,svänghjul,kardan.Köper allt som behövs från en 95-96.
Måste jag kompletera med elen eller går det att ta bort relästyrningen på aut lådan.
Någon som gjort ett sådant arbete.

Hur mkt kan man plocka från en 940,finns hur mycket som helst.
av metalHJ
Jag vet i fan om jag personligen hade lagt ner det jobbet... 960 och 940 är två helt olika motorutvecklingar! Så dessvärre tror jag inte en 940 har så mycket att donera till en 960, förutom karosseridelar.

Elsystemet tror jag du kommer klia dig halvt fördärvad över, då du måste byta ganska mycket! Motorn är ju styrd att arbeta med automatlåda, så jag misstänker du måste byta även styrbox, ta bort kickdownanordning, byta hela pedalstället, riva bort hela kabelstammen samt ev. givare/relän och ersätta från den manuella bilen. Även bakaxel utväxlingen är annorlunda på automat, så hela drivlinan måste kort o gott bytas!

Ärligt talat tror jag du vinner på att plocka både motor och lådan från en ev. donatorbil och även ta all motorstyrning från den bilen. Vet även att motorerna som tillverkades med manuella lådor, bara ligger på 180 hk. Sexan på 3 liter med automat ligger på 204 hk!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Även jag tror att det kan bli ett rätt spännande projekt då motor- och automatlådestyrningen pratar rätt mycket med varandra. Skulle ju kunna gå om man plockar styrbox från en bil med manuell låda. Rent krasst sett så finns det inte ett dugg som passar från en 940 förutom karossplåt!!

Manuell låda finns från 95 till 98. 95-96 fanns den enbart i bilar med 2,5-liters motorn och den styrboxen fungerar inte ihop med en 3-litersmaskin (vet av egen erfarenhet!). Från 97 (när S/V90 kom) finns det en 3-litersmaskin som gick att få med både manuell och automat. Den motorn var på 180hk och den styrboxen borde gå att använda.

//David
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Nybbe_gefle skrev:Även jag tror att det kan bli ett rätt spännande projekt då motor- och automatlådestyrningen pratar rätt mycket med varandra. Skulle ju kunna gå om man plockar styrbox från en bil med manuell låda. Rent krasst sett så finns det inte ett dugg som passar från en 940 förutom karossplåt!!

Manuell låda finns från 95 till 98. 95-96 fanns den enbart i bilar med 2,5-liters motorn och den styrboxen fungerar inte ihop med en 3-litersmaskin (vet av egen erfarenhet!). Från 97 (när S/V90 kom) finns det en 3-litersmaskin som gick att få med både manuell och automat. Den motorn var på 180hk och den styrboxen borde gå att använda.

//David
Nja, växellådan från de bilarna är ju inga problem att flytta över, men styrenheten är jag tveksam till då det är en nyare version, Motronic 4.4 mot Motronic 1.8 i -91:orna. Är en del som förändrats på motorerna, bla en del givare är olika osv.
Men jag tror inte styrenheterna på de bilar med automatlådor är så mycket ihopkopplade, är väl nästan bara momentsänkning vid växling som motorns styrenhet får signal om.
The Poi på turbobricks byggde ju en egen styrning av sin automatlåda, han satte paddlar bakom ratten och växlar alltså lådan manuellt....
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Fastmoving? skrev:Men jag tror inte styrenheterna på de bilar med automatlådor är så mycket ihopkopplade, är väl nästan bara momentsänkning vid växling som motorns styrenhet får signal om.
Njae......detta med att räkna ut momentsänkningen sker med hjälp av ett antal variabler som motorstyr och växellåda samtalar om, men det är klart...det går ju alltid att testa och se om det funkar!

//David
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]